نقش «بلک واتر» در اداره حکومت عربستان

مجتهد، افشاگر شهیر و مؤثر دربار آل سعود در ادامه افشاگری‌های خود پیرامون تغییرات ریشه‌ای و زلزله‌مانند بن سلمان در ساختار تصمیمگیری و اجرایی حکومت آل سعود، سراغ ساختار امنیتی حاکمیت رفت. دو روز پیش‌تر، او ساختار واقعی حاکم بر سیاست خارجی آل سعود از ابتدای دوران جانشینی بن سلمان (از میانه سال ۲۰۱۷) را تشریح کرده بود.

مجتهد نوشت: «از چند ماه پیش از کناره‌گیری بن نایف از قدرت، بن سلمان توانسته بود اداره بخش‌های ویژه امنیتی مانند مرکز بازپرسی و تحقیقات، نیروی یگان ویژه، یگان‌های ضربتی و... را در اختیار بگیرد. فرماندهان این مراکز حکم خود را از پادشاه دریافت می کنند و بن سلمان با استفاده از نفوذ بر پدر، از اواخر ۲۰۱۶ بر این بخش‌های امنیتی امر و نهی می‌کرد.»

مجتهد در ادامه به وضعیت سازمان امنیت ملی آل سعود و ریاست آن یعنی «عبد العزیز الهویرینی» پرداخته است: «ریاست او جنبه تشریفاتی دارد و او نمی‌تواند در امور جزئی سازمان دخالت کند. عملا سررشته امور سازمان امنیتی آل سعود در اختیار مشاوران مصری بن سلمان قرار گرفته است.» واقعیت این است که الهویرینی از اشخاص بسیار نزدیک به بن نایف است و حکم ریاست وی بر این سازمان در دوره ملک سلمان، در راستای تأمین شروط سرویس‌های جاسوسی آمریکا برای موافقت با زعامت بن سلمان ارزیابی می‌شد.

 

یکی از مهم‌ترین تغییرات در نهادهای امنیتی آل سعود، نقش‌آفرینی مزدوران آمریکایی است: «از ابتدای تأسیس حکومت آل سعود تا نیمه سال گذشته که هنوز بن نایف در قدرت بود، اتباع حکومت و چهره‌های وهابی وفادار به رأس سیستم نقش اصلی را در نهادهای امنیتی ایفا می‌کردند. در همین راستا، تنها در موارد ضرورت و از سر استیصال از افسران امنیتی کشورهای دیگر استفاده می‌کند که این افراد باید اولا مسلمان و ترجیحا عرب (عمدتا اهل کشورهای اردن، مراکش و پاکستان) می‌بودند، ثانیا استفاده از آنان در سطح امور مشورتی و غیرمستقیم بود و اتباع خارجی هیچ‌گاه مجری مستقیم عملیات نبودند! اما در دوره بن سلمان، شرکت بلک واتر وظیفه پاسداری و حفاظت از بسیاری از مقامات عالی نظام را بر عهده دارد و فراتر از آن می‌تواند برای عملیات‌های امنیتی نسخه‌پیچی کند! قدرت آنان بعد از درگیری‌های اخیر ریاض به مراتب افزایش یافته است.»

بلک واتر، یک شرکت امنیتی در ظاهر خصوصی متشکل از افسران جنگی و امنیتی بازنشسته است که در آمریکا تأسیس شد. «اریک پرینس» تفنگدار سابق ارتش آمریکا در سال ۱۹۹۷ این شرکت را تأسیس و به سرعت از نیروهای امنیتی بازنشسته کشورهای مختلف به ویژه آمریکا، کشورهای اروپای غربی و استرالیا برای همکاری با شرکت خود دعوت کرد. بعد از یازده سپتامبر، بلک واتر به قدرت بی‌سابقه‌ای در سرتاسر جهان دست یافت و به عنوان نمونه با سازمان جاسوسی آمریکا (CIA) قراردادی به ارزش ۵.۴ میلیون دلار برای تأمین امنیت دفتر سی آی ای در کابل به امضا رساند. آن‌ها برای تأمین امنیت و حفاظت از پل برمر، حاکم آمریکایی عراق نیز قراردادی به ارزش ۲۷ میلیون دلار با پنتاگون امضا کردند. در سپتامبر ۲۰۱۴ گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد مجموع قراردادهای میان بلک واتر و دولت آمریکا به بیش از یک میلیارد دلار می‌رسد!

در سال ۲۰۱۵ امارات برای تأمین امنیت شهر عدن و برخی شهرهای جنوب یمن، با بلک واتر قرارداد بست و بعد از مدتی، دامنه همکاری میان ابوظبی و بلک واتر به سطحی رسید که بن زاید از این شرکت برای تأمین امنیت داخلی امارات دعوت کرد! حالا اخبار مجتهد نشان می‌دهد بن سلمان نیز برای تثبیت قدرت خود، دست به دامن این شرکت امنیتی شده است!

مجتهد در پایان می‌نویسد: «امروزه مقامات امارات و مصر به تمام اجزای پرونده‌های مفتوحه سازمان امنیت عربستان دسترسی دارند! این اتفاق را باید بی‌سابقه خواند؛ زیرا کم‌تر کشوری حاضر است پرونده‌های مفتوحه سازمان امنیتی خود را در اختیار مقامات کشورهای دیگر قرار دهد.»