بحران قطر و پیآمد‌های آن در روابط سومالی و امارات

تنش در روابط سومالی و اماراتی در حالی آغاز شده که بنابر گفته برخی منابع علت این تنش به نگرانی موگادیشو از ایفای نقش ابوظبی برای فروپاشی دولت مرکزی سومالی بازمی‌گردد، زیرا دولت سومالی سعی دارد سراسر این کشور را که در اوایل دهه نود قرن گذشته از جنگ داخلی رها شده است، تحت سیطره خود درآورد.

اقدام امارات برای عقد قرارداد‌های دوجانبه مستقیم با برخی طرف‌های سومالیایی بدون کسب موافقت موگادیشو، تلاش‌های مربوط به برقراری روابط مسالمت‌آمیز بین دو کشور را تضعیف کرد که از جمله این قرارداد‌ها نیز امضای توافقنامه بهره‌برداری از بندر بربره با جمهوری خود‌خوانده سومالی‌لند بود.

دولت فدرال سومالی همچنان با ناتوانی برای سیطره بر کل این کشور برخوردار است در حالیکه جمهوری خودخوانده سومالی‌لند به طور مستقل و بدون کسب موافقت دولت فدرال به صورت مستقل عمل می‌کند.

بنابر گزارش شبکه الجزیره، به دنبال اقدام امارات برای امضای توافقنامه‌ای با جمهوری سومالی‌لند برای بهره‌برداری از بندر بربره و ایجاد پایگاه نظامی در سومالی، دولت فدرال این کشور به مقابله با دخالت‌های امارات در امور داخلی این کشور برخاست.

سومالی ۲ مارس ۲۰۱۸ تصمیم گرفت این توافقنامه را که بین شرکت جهانی بنادر دبی، جمهوری خودخوانده سومالی‌لند و اتیوپی امضا شده بود، ملغی اعلام کند و پارلمان سومالی ۱۲ مارس گذشته طرحی را به تصویب رساند که به موجب آن فعالیت شرکت جهانی بنادر دبی در خاک سومالی متوقف می‌شود.

۲۷ مارس ۲۰۱۸ نیز «ابوبکر عثمان» نماینده سومالی در سازمان ملل توقف تجاوزات امارات مبنی بر نقض حاکمیت و تمامیت ارضی سومالی را به دلیل امضای توافقنامه‌ای جهت تأسیس پایگاه نظامی امارات در بندر بربره، خواستار شد.

در پی مصادره مبلغ ۹.۶ میلیون دلار در هواپیمای امارات در فرودگاه موگادیشو، ابوظبی تصمیم گرفت که برنامه آموزش نظامیان سومالی متوقف شود.

ناظران بر این عقیده هستند که امارات سیاست برهم زدن ثبات در سومالی را به دلیل اعلام موضع بی‌طرفی این کشور در بحران به وجود آمده بین قطر و چهار کشور عربی، در پیش گرفته است.

بنابر این گزارش، بعید نیست که امارات استراتژی افزایش تنش در منطقه شاخ آفریقا و وارد کردن دیگر کشور‌ها به خط رقابت و درگیری با دولت موگادیشو و متحدان آن اعم از ترکیه و قطر و افزایش سطح شراکت نظامی با اریتره و سومالی‌لند را در پیش گرفته است.