اعمال تعرفه‌های وارداتی آمریکا به تعویق افتاد

دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز گذشته (دوشنبه) اعلام کرد که روند اعمال تعرفه های وارداتی فولاد و آلومینیوم را برای کشورهای اروپایی، کانادا و مکزیک به مدت 30 روز دیگر به تعویق می اندازد.

کاخ سفید روز گذشته در بیانیه ای اعلام کرد: دونالد ترامپ تصمیم گرفته است معافیت از تعرفه های وارداتی را برای اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک تا یکم ماه ژوئن (یک ماه دیگر) تمدید کند. وی همچنین در تلاش است با برخی دیگر از متحدان خود به توافق دست یابد.

در ادامه این بیانیه آمده است: مذاکرات برای 30 روز دیگر با 28 عضو اتحادیه اروپا و همچنین کانادا و مکزیک ادامه دارد. این آخرین مهلت دستیابی به یک توافق با متحدان تجاری اصلی آمریکا محسوب می شود.

کشورهایی که از جمله واردکنندگان اصلی فلزات به آمریکا هستند، در چند هفته گذشته در حال مذاکره با دولت ترامپ هستند تا از پرداخت تعرفه های مالیاتی 25 و 10 درصدی بر روی واردات فولاد و آلومینیوم معاف شوند. گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت آمریکا پیشتر با کشورهای استرالیا، آرژانتین و برزیل به توافقهایی درخصوص تعرفه های وارداتی دست یافته است.

ترامپ در ماه مارس سال جاری میلادی اعلام کرد که به منظور حمایت از تولیدکنندگان آمریکایی، تعرفه های 25 و 10 درصدی بر روی واردات فولاد و آلومینیوم اعمال می کند. این تصمیم ترامپ، انتقادات بین المللی را برانگیخت. پس از این انتقادات گسترده، آمریکا برخی از کشورها از جمله کانادا، مکزیک، استرالیا، برزیل، آرژانتین و کشورهای عضو اتحادیه اروپا را به صورت موقت از این تعرفه های وارداتی معاف کرد. اما تنها چند ساعت مانده به پایان مهلت معافیت از این تعرفه ها، وزیر خزانه داری آمریکا اعلام کرد که ترامپ هنوز تصمیم خود را نهایی نکرده است.

اتحادیه اروپا که از جمله منتقدان سرسخت تعرفه های وارداتی آمریکاست، تهدید کرده است که اگر ترامپ این تعرفه ها را بر روی واردات فولاد و آلومینیوم اعمال کند، کشورهای اروپایی هم تعرفه هایی را بر روی محصولاتی از قیبل پوشاک جین، موتور سیکلت و آب پرتقال اعمال می کنند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در سفرهای اخیر خود به واشنگتن تلاش کردند رئیس جمهور آمریکا را متقاعد کنند درباره این تعرفه های وارداتی تجدیدنظرکند، اما به نظر می رسد که به هیچ نتیجه ای دست نیافتند.