آمریکا هزاران اثر باستانی قاچاق را به عراق بازگرداند

نزدیک به 3 هزار و 800 اثر باستانی از جمله لوح‌های خط میخی سومری با قدمت بیش از 4 هزار سال که قاچاق و به شرکت خرده فروشی «هابی لابی استورز» تحویل داده شده بود، در واشنگتن به مقامات عراق بازگردانده شدند.

مقامات اداره مهاجرت و گمرک آمریکا روز چهارشنبه این آثار باستانی را در محل اقامت سفیر عراق در واشنگتن به وی تحویل دادند.

توماس هومان، سرپرست اداره مهاجرت و گمرک آمریکا، گفت: «ما برای جلوگیری از قاچاق آثار باستانی و حصول اطمینان از اعمال قانون در برابر خاطیان به همکاری خود (با دیگر کشورها) ادامه می‌دهیم.»

شرکت خرده فروشی آمریکایی هابی لابی که آثار هنری و صنایع دستی به فروش می‌رساند، در ماه ژوئیه پذیرفت این آثار باستانی را به مقامات آمریکا تحویل دهد و مبلغ 3 میلیون دلار برای تسویه پرونده‌های وزارت دادگستری آمریکا پرداخت کند. دادستان‌های فدرال اعلام کرده اند عبارت «نمونه کاشی» بر محفظه‌هایی که این آثار باستانی در آن‌ها حمل می‌شدند، درج شده بود.

بر اساس اسناد دادگاه، این شرکت بیش از 5500 اثر باستانی را خریداری کرده است. همچنین بر اساس اطلاعات منتشر شده در این اسناد، این شرکت پذیرفته است در صورت دسترسی به آثار جدید و یا کسب اطلاع درباره محل آن‌ها، مقامات دولت فدرال آمریکا را آگاه کند.

رئیس شرکت هابی لابی، موسس موزه انجیل نیز است که در سال 2016 در واشنگتن تاسیس شده است. این شرکت اعلام کرده برنامه‌ای برای نمایش این آثار باستانی در این موزه در دستور کار نبوده است. با این‌حال، این شرکت از ارائه توضیح درباره برنامه خود برای این آثار باستانی خودداری کرده است.

در میان این آثار، لوح‌هایی با حکاکی‌های به خط میخی به چشم می‌خورد. خط میخی یکی از قدیمی‌ترین نظام‌های نوشتاری در بین‌النهرین باستان به شمار می‌رود. قدمت بسیاری از این لوح‌ها به بازه زمانی از 2100 تا 1600 سال پیش از میلاد باز می‌گردد که شامل دوران سلسله سوم اور و دوره‌های بابل قدیم می‌شوند.