اظهارات معاون لاوروف درباره اشغالگری آمریکا در سوریه

اولگ سرومولوتوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد حضور نیرو‌های آمریکایی در خاک سوریه اشغالگری است.

او با اشاره به این که واشنگتن قصد عقب کشیدن نیرو‌های خود از سوریه را ندارد گفت: حضور نیرو‌های آمریکا در سوریه به منزله اشغال این کشور است. واشنگتن از طریق ائتلافی که هدایت آن را به عهده دارد با سرپیچی از قوانین بین‌المللی و با به خدمت گرفتن بقایای گروه تروریستی داعش به شکلی هدفمند آن‌ها را در چارچوب شبه ‌ظامیان جدایی طلب و مزدور ساماندهی می‌کند و به استان‌های حسکه و رقه می‌فرستد که همین امر نشان می‌دهد هدف واشنگتن از بین بردن حاکمیت و وحدت و سلامت اراضی سوریه و طولانی کردن بحران در آن است.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک به نقل از این مقام روس اعلام کرد: «وزارت خارجه روسیه حضور نیرو‌های آمریکایی در التنف سوریه را اشغالگری می‌داند. آن‌ها نیرو‌های خود را عقب نمی‌کشند و مانند افغانستان قصد دارند برای دراز مدت در سوریه باقی بمانند».

سرومولوتوف افزود: «تاریخ به ما نشان خواهد داد حضور نیرو‌های آمریکایی چگونه خواهد بود».

او در ادامه این سوال را مطرح کرد که آمریکا اگر قصد عقب‌نشینی از سوریه را دارد، چرا در التنف پایگاه ایجاد می‌کند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، نیز روز گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت نیرو‌های آمریکایی تروریست‌ها را در التنف و اردوگاه الرکبان آموزش می‌دهند.

سوریه در نامه‌ای که وزارت خارجه‌اش دو روز قبل به دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت فرستاد، اقدام فوری برای پایان دادن به حضور تجاوزکارانه و نامشروع نیرو‌های آمریکایی و خارجی دیگر در خاک سوریه و ممانعت از اجرای طرح‌های آمریکا با هدف تقسیم سوریه و چپاول ثروت‌های آن را خواستار شد.