بازیگران اصلی انتخابات لبنان

از آخرین‌باری که لبنانی‌ها در انتخابات پارلمانی شرکت کردند، 9 سال می‌گذرد. نمایندگانی که در آخرین انتخابات پارلمانی به مجلس این کشور راه یافتند، بنا بر دلایل امنیتی از جمله بحران سوریه و همچنین برخی نزاع‌های سیاسی، تصمیم گرفتند که برای پنج ساله دیگر دوره نمایندگی خود را تمدید کنند.

جنبش المستقبل: این جنبش در دهه 1990 و از سوی رفیق حریری، نخست‌وزیر مرحوم و پدر سعد حریری، نخست‌وزیر فعلی لبنان، تأسیس شد. سعد حریری به‌عنوان سیاست‌مداری سنی که تابعیت سعودی نیز دارد، رهبری بزرگ‌ترین جبهه در پارلمان را بر عهده دارد. پیش‌بینی می‌شود این حزب به واسطه تغییر قوانین انتخاباتی، تعدادی از کرسی‌های خود را از دست بدهد.

جنبش آزاد میهنی: این گروه که از سوی میشل عون، یکی از رهبران اپوزیسیون مسیحی، پایه‌گذاری شده است، از متحدان نزدیک و اصلی حزب‌الله محسوب می‌شود. این حزب بعد از جنبش مستقبل بیشترین تعداد کرسی در پارلمان را داراست. در‌حال‌حاضر، گابریل باسیل، وزیر خارجه لبنان و داماد عون، رهبری این حزب را بر عهده دارد که برای این انتخابات نیز نامزد شده است.

حزب‌الله: این حزب به‌عنوان یک گروه بزرگ و بخشی از جنبش مقاومت علیه اشغالگری اسرائیل، در سال 1982 تأسیس و بعد از آن به اصلی‌ترین نیروی سیاسی در لبنان بدل شده است. این گروه به دلیل مبارزه علیه اسرائیل، هم از حمایت گسترده شیعیان و هم از حمایت شماری از مسیحیان لبنان برخوردار است. درحال‌حاضر حزب‌الله 12 نماینده در پارلمان لبنان دارد و انتظار می‌رود همین تعداد کرسی را در انتخابات حفظ کند.

جنبش امل: این گروه سیاسی شیعی که در‌حال‌حاضر از سوی نبیه بری، سخنگوی بانفوذ پارلمان لبنان، هدایت می‌شود، به دست امام‌موسی صدر و در دهه 80 میلادی تشکیل شد و مانند جنبش آزاد میهنی، یکی از متحدان حزب‌الله به‌شمار می‌آید. بری 80ساله برای 25 سال است که سمت سخنگوی پارلمان را برای خود حفظ کرده است.

حزب سوسیالیست ترقی‌خواه: این حزب به‌عنوان حزب سیاسی اصلی جامعه دروزی لبنان شناخته می‌شود که در کل حدود پنج درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند. درحال‌حاضر ولید جنبلاط رهبری این حزب را در دست دارد که به نفع پسر ارشد خود تیمور جنبلاط، از انتخابات کنار کشیده است. نامزدهایی از این حزب در ائتلاف با جنبش مستقبل حریری و حزب راست‌گرای نیروهای مسیحی لبنان در این انتخابات حضور یافته‌اند.

نیروهای لبنانی: این حزب مسیحی دست‌راستی، رقیب اصلی جنبش آزاد میهنی میشل عون و یکی از منتقدان اصلی حزب‌الله محسوب می‌شود. سمیر جعجع، فرمانده نظامی کهنه‌کار، رهبری این حزب را بر عهده دارد. انتظار می‌رود حزب نیروهای لبنانی که یکی از سازمان‌یافته‌ترین احزاب در لبنان شناخته می‌شود، بیش از هشت کرسی را به دست آورد.