دغدغه این روزهای رژیم صهیونیستی

گزارش شده که پلیس اسرائیل اخیرا گشت‌زنی‌ها و عملیات‌های امنیتی در جنوب شهر قدس را تشدید کرده و خود را آماده افتتاح سفارت جدید آمریکا در این شهر می‌کند. بسیاری نگران هستند که این اتفاق موجب راه افتادن خشونت گسترده برای روزهای متوالی شود.

این اتفاق که قرار است 14 مه انجام شود تقریبا همزمان با جشن‌های هفتادمین سالگرد تاسیس رژیم صهیونیستی(روز نکبة) است.

روز نکبة همواره با افزایش تنش و خشونت در اراضی اشغالی همراه بوده است. با این حال امسال تنش‌ها حتی از سال‌های قبل نیز بیشتر است. طی شش هفته گذشته موجی از اعتراضات در مرز نوار غزه با سرزمین‌های اشغالی راه افتاده که در جریان آنها سربازان اسرائیلی با شلیک گلوله حدود 40 نفر را کشته و صدها تن دیگر زخمی کردند و پیش‌بینی می‌شود که این اعتراضات در آستانه سالروز نکبة به اوج خود برسد.

نگرانی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه معترضان فلسطینی برای گذشتن از شعاع امنیتی ایجاد شده از سوی سربازان اسرائیلی تلاش کنند و این اتفاق می‌تواند موجب تلفات گسترده به سبب حکم تیر نظامیان اسرائیلی به ویژه تک تیراندازها شود.

ایلان گلدنبرگ که یکی از اعضای تیم آمریکا در جریان مذاکرات فلسطینی‌ها بلا اسرائیلی‌ها در سال‌های 2013 – 2014 بوده در مطلبی در هاآرتص نوشت: وضعیت میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها دیگر نمی‌تواند از این حساس تر بشود.

او تاکید کرد: انتقال سفارت آمریکا به قدس ممکن است بدون خشونت‌های چشمگیر انجام شود اما از طرف دیگر می‌تواند باعث انفجار وضعیت شود و ما را در وسط یک جنگ جدید میان اسرائیل و حماس در غزه قرار دهد.

او گفت: هیچکس آینده را نمی‌داند اما اینکه آمریکا روی آتش تنش‌ها بنزین بریزد کاری غیرمسئولانه است.

میکی روزنفیلد، سخنگوی پلیس اسرائیل گفت: افسران پلیس این رژیم در حال ارزیابی سطح امنیتی لازم برای افتتاح سفارت آمریکا و اقدام‌هایی نظیر استفاده از دوربین‌های مداربسته و استقرار گشت و نگهبان در محله "آرنونا" در شهر قدس جایی که کنسولگری فعلی آمریکا در آن قرار داشته و در حال گسترش و بهینه‌سازی برای تبدیل شدن به سفارت جدید آمریکا است، بوده‌اند.

او اظهار کرد: ما هنوز منتظر هستیم ببینیم آیا دونالد ترامپ تصمیم خواهد گرفت برای افتتاح این سفارتخانه به اینجا بیاید یا خیر و هر اتفاقی که بیفتد مطابق آن سطح امنیت افزایش می‌یابد.

این در حالی است که ترامپ تلویحا گفته که شاید در این مراسم حضور یابد اما رسانه‌های اسرائیلی گمانه‌زنی کردند که او به احتمال زیاد داماد و دخترش یعنی ایوانکا ترامپ و جارد کوشنر را خواهد فرستاد.

این در حالی است که در یکشنبه پیش از افتتاح سفارت آمریکا انتظار می‌رود که هزاران اسرائیلی در تجمع‌شان برای "روز قدس" شرکت کنند. این تجمعات که عمدتا متشکل از شهرک‌نشینان مذهبی بوده از منطقه مسلمان نشین شهر قدیمی قدس نیز می‌گذرد و در سال‌های قبل گروه‌هایی از صهیونیست‌ها به سردادن شعارهایی علیه اعراب پرداختند.

همچنین انتظار می‌رود که جنبش حماس از تظاهرات در نوار غزه حمایت کند. مخیمر ابوسعده، یک کارشناس علوم سیاسی در دانشگاه الازهر غزه اظهار کرد: در تاریخ 14 مه شدت این تظاهرات و راهپیمایی‌ها به اوج خود خواهد رسید.

او هشدار داد: افتتاح سفارت جدید آمریکا در هفته‌ای که در آن فلسطینی‌ها مصیبت‌شان را به یاد می‌آورند یک کار اشتباه است.

او گفت: این کار مثل این می‌ماند که آمریکا می‌خواهد کاری کند که فلسطینی‌ها درد و مصیبتشان را در این روز که یک روز بسیار غم انگیز در تاریخ آنها و در مبارزه آنها علیه اشغالگری اسرائیل است، هیچگاه از خاطر نبرند.

ابوسعده خاطر نشان کرد: هنگامی که ده‌ها هزار نفر پیرامون مرز حضور یابند دیگر کنترلی بر آنها وجود نخواهد داشت و من فرض می‌گیرم که چند معترض برای گذشتن از حصار مرزی و نفوذ داخل اسرائیل تلاش کنند.

در عین حال گلدنبرگ نیز گفت: در روزهای آینده "سیل تحولات عظیم" چشمگیر خواهد بود و ممکن است که خشونت‌های بالقوه و بی‌ثباتی سیاسی در خاورمیانه هرچه بیشتر تشدید شود.