فشار بر فرانسه برای توقف فروش سلاح به اعراب

«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه از طرف گروه های مدافع حقوق بشر تحت فشار است تا از سطح روابط خود با ائتلاف سعودی متجاوز در یمن، بکاهد.

در همین حال، دو گروه به نام های «دورویت سولیداریت» و «عاصر» اسفند سال گذشته خواستار ابطال مجوز صادرات سلاح فرانسوی به عربستان و امارات شدند و به «ادوارد فیلیپ» نخست وزیر فرانسه اولتیماتومی دو ماهه در همین زمینه دادند.

درخواست این دو گروه از سوی دولت فرانسه با توجه خاصی مواجه نشد، از این رو مقامات این دو گروه تصمیم گرفتند تا شکایتی را در شورای دولتی فرانسه که عالی ترین مرجع قضایی در این کشور است، تنظیم کنند.

این دو گروه با صدور بیانیه ای اعلام کردند که اکنون بر عهده این شورا است تا در مورد قانونی بودن مجوز صادرات سلاح که از سوی نخست وزیر صادر شده است، تصمیم گیری کند.

در این بیانه آمده است، فرانسه با فروش تسلیحات مورد استفاده در جنگ یمن، قانون ملی فرانسه و قانون بین المللی را زیر پا گذاشته است. دولت فرانسه هنوز به درخواست ها برای اظهارنظر در مورد این مساله، پاسخی نداده است.

عربستان و امارات، خریداران اصلی سلاح فرانسوی هستند و شرکت های مهم دفاعی فرانسه از قراردادهای بزرگی در خلیج فارس برخوردارند.

برخلاف دیگر کشورهای اروپایی، صدور مجوز صادرات سلاح در فرانسه به نظارت پارلمانی نیاز ندارد و از سوی کمیته ای تحت ریاست نخست وزیر این کشور مورد تائید قرار می گیرد.

سازمان ملل و گروه های مدافع حقوق بشر، ائتلافی از کشورهای عربی به سرکردگی عربستان را به هدف قرار دادن غیرنظامیان در یمن متهم کرده اند، اقدامی که به منزله ارتکاب جنایت جنگی است. از زمان آغاز تجاوز نظامی ائتلاف عربی در یمن در سال 2015، شمار زیادی غیرنظامی در این کشور کشته و بی خانمان شده اند.