"ماهاتیر" 92 ساله در سودای بازگشت به قدرت

حدود ۱۵ میلیون نفر از شهروندان مالزی در حالی برای انتخاب نمایندگان پارلمان به پای صندوق های رای می روند که این انتخابات زودهنگام از منظر سیاسی از اهمیت بسزایی در عرصه سیاست داخلی این کشور برخوردار است.

تنزل حزب جبهه ملی مالزی که سالهای متمادی با برخورداری از اکثریت آراء از جایگاهی ویژه و مردمی برخوردار بود و همچنین بازگشت دوباره «ماهاتیر محمد» نخست وزیر سابق به صحنه سیاسی از مواردی هستند که اهمیت این انتخابات را بیش از هر دوره دیگری پر رنگ می کنند.

پارلمان این کشور پادشاهی ۲۲۲ کرسی دارد. پادشاهی در مالزی صوری بوده و نخست وزیر قدرت اجرایی اول در این کشور را در اختیار دارد. مالزی نیز همانند سایر کشورهای دارای احزاب و جناح های سیاسی متعدد و مختلفی است که تعدادی از آنها توانسته اند شمار بیشتری از شهروندان را به خود جلب کنند. جبهه ملی( ائتلاف حاکم) ، ائتلاف آرزو و حزب اسلامی از عمده ترین احزاب سیاسی مالزی بشمار می آیند.

ائتلاف حاکم مالزی به رهبری «نجیب رزاق» نخست وزیر این کشور که از سال ۲۰۰۹ میلادی در این مسند فعالیت می کند مانند گذشته محبوبیت نداشته و با کاهش چشمگیر تعداد طرفداران خود روبرو شده است. فساد دولت در زمینه اقتصادی از عمده دلایلی بود که سبب کاهش محبوبیت این حزب میان شهروندان شده که در نهایت منجر به کاهش تعداد کرسی های آنها در پارلمان بود.

این در حالی است که نجیب رزاق برای بقا در قدرت همچنان تلاش کرده و در صدد فائق آمدن بر چالش های مختلف پیش روی خود است، اما نظرسنجی ها و شواهد موجود در عرصه سیاسی کشور از پیروزی وی حکایت ندارند.

در عین حال در شرایطی که حتی شهروندانی که در شهرهای کوچک و دور افتاده مالزی سکونت دارند نیز از رزاق حمایت نمی کنند این سوء ظن در سطح جامعه و میان مردم پر رنگ شده که نجیب رزاق در راستای تلاش و مقاومت برای ماندن در صحنه قدرت کشور شرایط و چه بسا قوانینی را وضع کند. گرچه طرفداران وی معتقدند حتی اگر در انتخابات پارلمانی به پیروزی نرسد گزینه انتصاب در پست رهبری برای او همیشه پر رنگ است.

موضوع دیگر که بر اهمیت این انتخابات می افزاید، قوت گرفتن احتمال بازگشت مجدد «ماهاتیر محمد» نخست وزیر سابق مالزی به صحنه قدرت سیاسی است. اکنون ماهاتیرمحمد ۹۲ ساله نخست وزیر سابق مالزی که از سال۱۹۸۲تا ۲۰۰۳ میلادی قدرت را در دست داشت به تصمیم خود با چرخش در مواضع سیاسی خود به عنوان گزینه مخالف دولت مطرح شده است.

ماهاتیر محمد معتقد است که نجیب رزاق آلوده به فساد مالی بوده و تا حد زیادی بر سرمایه های مردمی این کشور دست گذاشته است. نجیب متهم به واریز کردن ۷۰۰ میلیون دلار از ۲.۶ میلیارد دلار بودجه شرکت توسعه استراتژیک دولتی به حساب شخصی خود است.

۱۰ روز پیش نخست وزیر سابق مالزی برای شرکت در انتخابات سراسری که قرار است فردا برگزاری شود، ثبت نام کرد. صدها تن از هواداران وی هنگام ثبت نام برای حضور در اننتخابات در جزیره لانگوایی گردآمدند تا حمایت خود را از این سیاستمدار ۹۲ ساله اعلام کنند.

ماهاتیر محمد که بعلت تبدیل مالزی از یک سرزمین کشاورزی به یک مرکز تولید صنعتی در طول ۲۲ سال حکومت مقتدرانه خود، به عنوان معمار مالزی مدرن شناخته می‌شود، خواهان کناره گیری نجیب رزاق از قدرت است.

این در حالی است که بازگشت ماهاتیر محمد به عرصه سیاسی به مخالفان که درگیر اختلافات داخلی شده اند، جان تازه‌ای بخشیده است. ماهاتیر محمد سال ۲۰۰۹ از نجیب رزاق برای تصدی سمت نخست وزیری و نیز در انتخابات سال ۲۰۱۳ حمایت کرد، اما بدنبال فاش شدن رسوایی فساد مالی به منتقد شدید وی تبدیل شد.

وی در حال حاضر رهبری «ائتلاف امید» متشکل از چهار حزب است را بر عهده دارد که در شرایط کنونی نزدیک به یک سوم کرسی‌های پارلمان، و کنترل ۱۳ استان مالزی را در دست دارد.