اولین انتخابات پساداعش در عراق

مرحله نخست این انتخابات، پنجشنبه و جمعه پیش برای اتباع عراقی در سایر کشورها و نیز نیروهای امنیتی، کارمندان وزارتخانه‌های کشور و دفاع و کمیساریای عالی انتخابات، در سراسر عراق برگزار شد تا امروز، کلیه نیروهای امنیت و کارمندان بخش‌های مذکور بر روی برگزاری انتخابات شفاف متمرکز شوند.

به گزارش اسکای نیوز عربی، آمار و اطلاعات اصلی مربوط به چهارمین انتخابات عراق از زمان حمله آمریکا به این کشور در سال ۲۰۰۳ و اولین انتخابات بعد از شکست داعش به شرح زیر است:

تعداد جمعیت

تعداد رای دهندگان در عراق به حدود ۲۴.۵ میلیون تن می‌رسد که در ۱۸ استان پخش شده‌اند هر استان به منزله یک حوزه انتخاباتی است. در بین این تعداد رای دهنده ۳.۵ میلیون تن رای اولی هستند. این در حالی است که قبل از رای گیری امروز حدود یک میلیون رای دهنده عراقی که در ۲۱ کشور جهان زندگی می‌کنند آرای خود را به صندوق‌های رای انداخته‌اند.

بیش از ۶۰۰۰ نامزد

مراکز انتخابات شامل ۸.۹۵۹ مرکز اخذ رای است که در آن رای‌گیری اکترونیکی نیز صورت می‌گیرد. ۱۱ میلیون برگه انتخابات نیز براساس آمار دولتی، توزیع شده است.

آوارگان: یک میلیون آواره در داخل کشور از طریق برگه‌های انتخاباتی می‌توانند رای دهند در حالی که ۲۸۵.۵۶۴ نفر که در اردوگاه‌های آوارگان به سر می‌برند در ۱۶۶ مرکز اخذ رای در ۷۰ اردوگاه آوارگان در هشت استان رای خود را به صندوق می‌اندازند.

کرسی‌ها: ۳۲۹ کرسی از بین آن ۹ کرسی برای اقلیت‌ها به نمایندگی از مسیحیان، الشبک، الصائبه، ایزدی‌ها، کردهای فیلی (شیعه) و ۸۳ کرسی برای زنان اختصاص می‌یابد.

دوره قانونگذاری پارلمان

شیوه رای گیری براساس لیست باز و بسته است. رای گیری در لیست بسته یعنی رای دادن به لیست به صورت و کامل بدون هیچ حق انتخابی اما در لیست باز به این گونه است که رای دادن یا به کل اعضای لیست است یا به هر نامزد یا تعدادی از نامزدها بدون هیچ محدودیتی. تقسیم آرا برای نامزدها نیز طبق تسلسل آنها در داخل هر لیست است.

۸۷ ائتلاف و لیست

- ائتلاف "النصر": به ریاست حیدر العبادی، نخست وزیری است که دوره‌اش به پایان رسیده و برای اولین بار از زمان سقوط صدام در سال ۲۰۰۳ است که حزب الدعوه از مخالفان تاریخی رژیم سابق در انتخابات دو لیست دارد که یکی از آنها النصر است. این لیست به صورت اصلی شامل شخصیت‌هایی از جامعه مدنی بدور از گرایش‌های طایفه‌ای در انتخابات حضور دارد.

-ائتلاف "الفتح": به ریاست هادی العامری، رئیس سازمان بدر و یکی از برجسته‌ترین چهره‌های حشد شعبی که نقش اصلی در حمایت از نیروهای امنیتی عراق در نابودی داعش داشت. اکثر نامزدهای این لیست رسما از پست‌های خود در تشکیلات حشد شعبی برای شرکت در انتخابات و روند سیاسی کناره‌گیری کرده‌اند.

-ائتلاف دولة القانون: به ریاست نخست وزیر اسبق عراق یعنی نوری مالکی که به صورت اصلی به حزب الدعوه به ریاست خودش تکیه دارد و در بین اکثر اعضای خود که در مناصب دولتی در زمان نوری مالکی بوده‌اند از حمایت گسترده برخوردار است اما به دلیل حمله داعش و تسلط آن بر یک سوم خاک عراق در آن دوران با برخی انتقادات نیز روبه‌رو است.

لیست "سائرون نحو الإصلاح": ائتلافی بی‌سابقه و نو است که از سوی مقتدی صدر شخصیت دینی برجسته عراق و کمونیست‌ها تشکیل شده آن شامل شش فراکسیون است که اکثرشان سکولار هستند. در میان آنها حزب کمونیستی و عدالت به اضافه حزب "الاستقامة" به نمایندگی جریان صدر هستند. البته فراکسیون الاحرار وابسته به جریان صدر (۳۴ نماینده) در پارلمان کنونی دارد..

-اهل سنت: احزاب سنی از طریق لیست‌های متعدد در راس آنها "ائتلاف الوطنیة" به رهبری ایاد علاوی،‌ معاون رئیس‌جمهوری عراق که به عنوان سکولار شرکت کرده و سلیم جبوری رئیس پارلمان عراق در انتخابات هستند. احتمال می‌رود اهل سنت به دلیل سیطره داعش بر مناطق‌شان طی سال‌های گذشته بزرگترین شکست را در انتخابات متحمل شوند.

-کردها: کردها از طریق چند حزب در انتخابات شرکت کرده‌اند تا ۴۶ کرسی را به دست آورند و دو کرسی‌ به مسیحیان می‌رسد که مختص اقلیم خودمختار کردستان است. برجسته‌ترین احزاب کرد، حزب دموکرات کردستان عراق به ریاست مسعود بارزانی،‌ اتحادیه میهنی کردستان عراق (حامیان خانواده طالبانی) به اضافه احزاب مخالف کرد یعنی تغییر، جماعت اسلامی و جنبش الجیل الجدید هستند.

به اعلام کمیساریای عالی انتخابات، شمار مراکز اخذ رای 8 هزار و 959 است که از هفت صبح امروز به وقت بغداد باز شدند و قرار است رای‌‌گیری تا ساعت 18 عصر ادامه یابد.

اجرای قانون منع آمد و شد

از سوی دیگر یک منبع امنیتی به سومریه نیوز گفت، نیروهای امنیتی قانون منع آمد و شد را در بغداد و تعدادی از استان‌ها طی امروز (شنبه) به اجرا گذاشتند.

این منبع گفت، براساس این قانون، آمد و شد خودروها در بغداد و چند استان ممنوع بوده و هدف از آن تامین امنیت انتخابات عراق است که از صبح امروز در عراق اجرا می‌شود. این منع آمد و شد از ۱۲ نیمه شب گذشته آغاز و تا ۱۲ امشب ادامه دارد.

همچنین ریاض بدران، رئیس اداره انتخابات عراق گفت، بیش از ۴۰۰۰ خبرنگار و روزنامه‌نگار داخلی برای پوشش این اتفاق مهم حضور دارند در حالی ۳۲۹ خبرنگار خارجی نیز این انتخابات را پوشش می‌دهند.

بدران افزود، ۱۳۳ هزار و ۴۱۵ تن به عنوان نماینده احزاب و ۷۴ هزار و ۶۴۶ ناظر داخلی و ۹۶۳ ناظر بین‌المللی نیز در مراکز اخذ رای حضور دارند.

حیدر العبادی: عراقیها آزادانه رأی میدهند

نخست وزیر عراق در سخنان خود خطاب به مردم این کشور گفت: مردم آزاد هستند که به هرکسی که می خواهند رأی دهند. تروریستها هرگز نمی توانند امنیت شما را خدشه دار کنند چرا که نیروهای اطلاعاتی آنها را در داخل و خارج کشور تعقیب می کنند.

وی در ادامه افزود: شهروندان عراقی مختار هستند که بدون هیچ فشاری به هر کسی که می خواهند رأی دهند. دولت به نیروهای امنیتی دستور داده امنیت مراکز اخذ رأی را تأمین کنند. مردم عراق نیز باید با این نیروها همکاری کنند. العبادی تاکید کرد: مشارکت فعال مردم عراق در این انتخابات باعث می شود که پیروزی های گذشته ما تقویت شود.

العبادی تاکید کرد: عراق شاهد سالهای سختی بوده که تمام شده و در حال حاضر اقتصاد کشور در حال بهبود است.

خنثی شدن عملیات داعش علیه مراکز اخذ رأی

حشد الشعبی با انتشار بیانیه ای از خنثی شدن عملیات گروه تروریستی داعش علیه مراکز اخذ رأی انتخابات پارلمانی عراق و هلاکت شش عامل انتحاری خبر داد.

در بیانیه صادره از سوی حشد الشعبی آمده است: نیروهای حشد شعبی موفق شدند حمله تروریستی گروه داعش را علیه مراکز اخذ رأی در منطقه «بلد» از توابع استان صلاح الدین خنثی کنند.

در جریان این عملیات دست کم شش عامل انتحاری به هلاکت رسیدند.

بر اساس این گزارش عناصر داعش که قرار بود این عملیات را انجام دهند در چارچوب گروهی فعالیت می کردند که پیشتر نیز نیروهای امنیتی عراق را هدف قرار داده بودند.