دلیل اصلی شکست حزب الحریری در انتخابات لبنان

 فاصله گرفتن سعد الحریری، نخست‌وزیر لبنان، از مقاومت را عامل اصلی شکست حزب وی در انتخابات اخیر لبنان خواند.

روزنامه الکترونیکی رأی الیوم در سرمقاله شماره امروز خود نوشت: سعد الحریری، رئیس حزب المستقبل، حاضر نیست مسئولیت از دست دادن یک سوم از کرسی‌های خود و حزبش را در مجلس این کشور بپذیرد. وی سعی دارد برخی مسئولان به ویژه مسئولان رده دوم را به عنوان مسئول این شکست معرفی کند؛ البته به استثنای رئیس دفترش و نادر الحریری پسرعمویش که طی دو روز گذشته برکنار شده اند.

این روزنامه افزود: با توجه به حمایت مردمی و مقامات رسمی لبنان در زمان بازداشت الحریری در ریاض و مجبور شدن وی به استعفا، همه پیش بینی‌ها حاکی از آن بود که حریری می‌تواند با قدرت به حکومت بازگردد و بر تعداد کرسی هایش در مجلس بیفزاید؛ اما وقتی از سخن گفتن درباره بازداشت خود در ریاض خودداری کرد، محبوبیت مردمی اش فروکش کرد و این فرصت تاریخی را از دست داد و به جای اولویت دادن به منافع لبنان و حتی منافع طایفه ای، منافع شخصی، خانوادگی و مالی را در اولویت قرار داد و مواضع سیاسی عربستان سعودی را تائید کرد.

این گزارش می افزاید از دست رفتن یک سوم از کرسی‌های المستقبل (برای این حزب) یک مصیبت است، اما اینکه اکثر کرسی‌های از دست رفته مربوط به بیروت است، مصیبت بزرگتری به شمار می‌رود؛ زیرا بیروت همواره تحت نفوذ خانواده الحریری و پیش از آن تحت نفوذ خانواده‌های معروف اهل سنت دیگر بوده است، اما محاسبات سیاسی خاص الحریری و تبعیت از دیکته‌های خارجی موجب شد او پنج کرسی از ۱۱ کرسی دایره دوم و یک کرسی از دایره اول بیروت را از دست بدهد.

در ادامه این گزارش آمده است حزب المستقبل پس از شکست اخیر در انتخابات مجلس لبنان احتمالاً با اختلافات داخلی مواجه خواهد شد و تغییراتی که برای بازنگری در ساختار اداری آن جریان دارد نیز این اختلافات را تشدید خواهد کرد. نوعی اجماع در محافل نخبگان سیاسی در لبنان حاکی از آن است که میشل عون، سعد الحریری را مأمور تشکیل دولت ائتلافی تازه‌ای خواهد کرد. این کار قطعاً به علت قطع شدن کمک‌های مالی سعودی و ناتوانی از تامین هزینه‌های شرکت عظیم «سعودی اوجیه»، بسیار دشوار خواهد بود. بنابراین وی ناچار به ائتلاف یا دست کم همزیستی با دو گروه پیروز یعنی حزب الله و جنبش أمل خواهد بود. نکته عجیب آنکه وی قسم خورده است هرگز با حزب الله ائتلاف نکند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است اهل سنت لبنان همواره مورد احترام اکثر لبنانی‌ها بوده اند؛ زیرا آن‌ها با مقاومت فلسطین و مقاومت لبنان و حامیان مقاومت میان کشور‌های عربی و در رأس آن‌ها سوریه، همراه بوده اند. آن‌ها اکنون به علت فاصله گرفتن از مقاومت، تحت فشار‌های لابی‌های مالی (کشورهای عرب حوزه) خلیج فارس جایگاه و نفوذ گذشته خود را از دست داده اند. علت واقعی شکست المستقبل در انتخابات لبنان همین مسئله است. در واقع اصلاح قانون انتخابات که الحریری بار‌ها آن را عامل شکست خود معرفی کرده، نقشی در این شکست نداشته است.