خودداری تشکیلات ابومازن از ارسال دارو برای غزه

«مدحت محیسن» اظهار داشت: امروز روزی شاخص و متفاوت در زندگی ملت فلسطین بود.

وی افزود: شمار شهدا به ۴۳ و شمار مجروحان به بیش از دو هزار نفر رسید و مردم فلسطین همچنان تا این لحظه به سمت نقاط مرزی نوار غزه با فلسطین اشغالی در حرکت هستند و تلاش فلسطینی ها برای برچیدن حصار مرزی همچنان ادامه دارد و شمار شهدا و مجروحان رو به افزایش است.

دکتر محیسن تصریح کرد: اوضاع بسیار دشوار است؛ به ویژه که کمبود برخی تخصص‌ها خصوصا تخصص قلب و عروق وجود دارد، زیرا اکثر مجروحان از ناحیه پایین یا منطقه شکم و سینه هدف قرار گرفته‌اند.

وی افزود: کمبود شدید دارو نیز وجود دارد و حتی پزشکان در مراکز پزشکی از وزارت بهداشت درخواست رسیدگی کرده اند، اما اوضاع بسیار دشوار است.

جانشین معاون وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه گفت: ما از صبح در کمیسیون فوریت‌ها هستیم و اوضاع میدانی را زیر نظر داریم. شمار مجروحان بسیار زیاد و تعداد خودروهای آمبولانس محدود است. ما حدود ۱۴۰ خودروی آمبولانس در وزارت بهداشت و جمعیت هلال احمر داریم که برای انتقال این حجم بالای مجروحان کفایت نمی‌کند. شمار  مجروحان به دو هزار نفر رسیده است و ده‌ها نفر هم شهید شده‌اند.

وی درباره رسیدگی و درمان کسانی که به شدت زخمی شده اند، گفت: به یاری تجربیات اندوخته شده، کادر پزشکی ما کارآزموده هستند، اما کمبود دارو به شدت احساس می‌شود. کمکی فوری از سازمان بهداشت جهانی به مبلغ یک میلیون و پانصد هزار دلار دریافت کرده ایم و با آن توانسته ایم که برخی داروهای بسیار مهم را به دست آوریم؛ باوجود اینکه در بخش پزشکی همه داروها مهم هستند.

محیسن افزود: برخی از این داروها را از طریق سازمان بهداشت جهانی آورده‌ایم و کشور قطر نیز مبالغ و داروهایی را اهدا کرده است و درسایه این کمک‌ها توانسته ایم پایداری کنیم؛ باوجود اینکه وزارت بهداشت در رام الله باید برخی داروها را می فرستاد، اما تصمیم به توقف ارسال کمک‌ها و امدادرسانی دارویی به غزه گرفته شد و وزارت بهداشت در رام الله این تصمیم را گرفت.