پرچم امارات در جزیره سقطری پایین کشیده شد

شبکه الجزیره روز دوشنبه اعلام کرد که 'احمدعبید بن دغر' نخست وزیر دولت فراری یمن در صفحه فیسبوک خود بر پایان یافتن بحران در این جزیره تاکید کرده است.

بیش از 100 نظامی اماراتی روز دوشنبه 30 آوریل (10 اردیبهشت) به صورت ناگهانی با چهار فروند هواپیما وارد جزیره سقطری شده و نیروهای دولت فراری یمن را از آن اخراج کردند.

این هواپیماها همچنین چهار نفربر و انواع سلاح های مختلف را به این جزیره منتقل کردند.

برخی کاربران فضای مجازی نیز اعلام کردند که این هواپیماها با اعلام اینکه از موسسه خیریه 'خلیفه' هستند اجازه فرود در فرودگاه سقطری گرفت و سپس مشخص شد که حامل تجهیزات سنگین ارتش امارات است.

این کاربران افزودند: نیروهای اماراتی سپس کنترل فرودگاه سقطری را به دست گرفته و در مناطق مختلف این جزیره مستقر شدند.

بن دغر اعلام کرده است که وضعیت این جزیره براساس توافق با امارات به پیش از 10 اردیبهشت بازگشته است و این بحران برنده و بازنده ای نداشته است.

این درحالی است که در روزهای گذشته علاوه بر مخالفت ها با اقدام امارات در اشغال جزیره سقطری، درگیری لفظی میان دولت فراری و مسئولان اماراتی نیز بالا گرفته بود.

شبکه الجزیره قطر اعلام کرد که اشغالگری امارات پس از ورود نیروهای عربستان به این جزیره برای کمک به نیروهای دولت مستعفی یمن پایان یافته است.

نخست وزیر دولت مستعفی و فراری یمن یکشنبه شب در جزیره سقطری با نیروهای عربستان جلسه ای برگزار کرد و پس از آن پایان بحران دو هفته ای با امارات اعلام شد.

براساس این توافق که امارات با تهدید نیروهای سعودی مجبور به پذیرش آن شده است، نیروهای یمنی به فرودگاه و بندر سقطری بازمی گردند.

این اشغال دو هفته ای جزیره یمنی باعث جنگ لفظی میان مسئولان اماراتی و دولت مستعفی یمن شده بود به طوری که برخی وزیران دولت فراری یمن خواستار شکایت از امارات در سازمان ملل شده بودند.

«عبدالخالق عبدالله» مشاور محمدبن زاید ولیعهد امارات نیز در صفحه توئیتری خود، ضمن تهدید دولت مستعفی یمن افزود: «اگر دولت هادی درصدد دامن زدن به درگیری باشد، امارات باید ادامه حضورش در یمن را بازبینی کند و نظامیانش را به کشور بازگرداند، چرا که بیشتر از وظیفه خود در این کشور ایفای نقش کرده است.»

وی همچنین با حمله بی سابقه به دولت مستعفی و فراری یمن نوشت: «ابوظبی برای بازگرداندن دولت قانونی به قدرت وارد یمن شد، اما دولت (مستعفی) ناتوان و فاسد است و امارات را به درگیری های حاشیه ای مشغول کرده است».

اقدام امارات در اشغال جزیره یمنی درحالی بود که این کشور از هم پیمانان دولت فراری یمن و یکی از طرف های فعال ائتلاف متجاوزان این کشور است که از سه سال پیش در کنار عربستان سعودی و به بهانه بازگرداندن دولت فراری 'عبدربه منصورهادی' هزاران شهروند یمنی را به خاک و خون کشیده است.

جزیره سقطری یمن در 350 کیلومتری ساحل جنوبی این کشور در حدفاصل خلیج عدن و اقیانوس هند و در نزدیکی سواحل سومالی قرار دارد که در کنترل نیروهای وفادار به دولت فراری یمن است.