مروارید یمن در صید امارات

جزیره سقطری مجمع‌الجزایری است که در غرب اقیانوس هند، در دهانه تنگه عدن و بین دو قاره آسیا و آفریقا قرار دارد و بین 40 تا 50 هزار نفر را در خود جای داده است. این جزایر زیست‌بومی بسته ‌است، به همین دلیل گونه‌های جانوری و گیاهی منحصر به فردی دارد.

نزدیک به یک سوم جانداران این جزایر، تنها در همان‌جا یافت می‌شوند. گونه‌ای درخت که به «خون اژدها» مشهور است، در این منطقه فراوان دیده می‌شود.

آن چه از گذشته آن ها را به سکونت در این جزیره تشویق کرده است، ماده ای به نام «صَبـِر» و «خون سیاوشان» بود. این ماده، صمغ درختی بود که جز در این جزیره در جای دیگر نمی‌روید. علاوه براین، یک سوم گیاهان این جزیره که بیش از 900 گونه هستند، در هیچ جای دنیا یافت نمی شوند و بومی سقطری هستند.

با نظر به این جاذبه‌های طبیعی می‌توان اظهار کرد که جزیره سقطری می‌تواند یکی از مهم‌ترین مکان‌های گردشگری حتی در کل جهان باشد که به اندازه چندین میدان نفتی برای یک دولت درآمدزایی داشته باشد.

بر همین مبنا، اشغال آن از سوی امارات را می‌توان بیش از هر موضوعی مربوط به انگیزه‌های اقتصادی و زمینه های گردشگر‌پذیر این جزیره ارزیابی کرد.متعاقب اشغال جزیره سقطری از سوی دولت امارات، دولت مستعفی یمن اعلام کرد که اقدام نظامی امارات در جزیره سقطری توجیه نشدنی است و آن چه رخ داده بیانگر اختلافات میان دولت مستعفی و امارات است .

همچنین، یکی ازمسئولان دولت مستعفی تاکید کردکه اقدامات امارات با هدف تعیین شده برای ائتلاف عربی تناقض دارد و برخلاف تلاش‌ها برای بازگرداندن «مشروعیت» به دولت (مستعفی)منصورهادی است.