واکنش تند کشورهای عربی به انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس

وزارت خارجه مصر با صدور بیانیه ای کشتار فلسطینیان نوار غزه به دست ماشین جنگی صهیونیست ها را به شدت محکوم کرد.

حملات بی وقفه نظامیان صهیونیست به اهالی نوار غزه تاکنون 50 شهید و بیش از دو هزار زخمی برجا گذاشته است. این آمار درحال افزایش است.

در این بیانیه آمده است: مصر مخالف استفاده نظامیان اسرائیلی از زور در تظاهرات مسالمت آمیز فلسطینی هاست که خواستار تحقق حقوق مشروع و قانونی خود هستند.

وزارت خارجه ضمن هشدار درباره عواقب تشدید تنش ها در فلسطین اشغالی، بر حقوق مسلم مردم فلسطین و در راس آن، ایجاد کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شرقی تاکید کرد.

ماشین کشتار اسرائیلی ها علیه فلسطینی ها را متوقف کنید

'لولو الخاطر' سخنگوی رسمی وزارت خارجه قطر نیز به خبرگزاری این کشور (قنا) گفت: ما نسل کشی وحشیانه اسرائیل علیه فلسطینیان بی دفاع نوار غزه را با شدیدترین لحن، محکوم می کنیم.

وی افزود: فلسطینی ها از جمله زنان و کودکان در اعتراض به اقدام یکجانبه آمریکا در انتقال سفارتش به بیت المقدس که مخالف همه قطعنامه های سازمان ملل است، تظاهرات کردند، اما اسرائیلی ها آن ها را به خاک و خون کشیدند.

خانم الخاطر گفت: قطر از همه قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای می خواهد که اسرائیل را وادار کنند هرچه سریعتر ماشین کشتار خود را در غزه متوقف کند.

وی همچنین از شورای امنیت و جامه جهانی خواست که به مسوولیت های خود در این باره عمل کنند.

انتقال سفارت آمریکا، دفن آرمان فلسطینی هاست

درحالی که مراسم انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس اشغالی در میان تدابیر شدید امنیتی اجرا شد، 'حمی الهمامی' سخنگوی جبهه مردمی تونس گفت: نظام های مرتجع عربی مردم خود را خسته و آنها را از آرمان فلسطین دور کردند.

وی گفت: ما از کشورهای عربی می خواهیم برای مخالفت با انتقال سفارت واشنگتن به قدس، وارد عمل شوند.

الهمامی افزود: انتقال سفارت به قدس اشغالی به معنی دفن آرمان فلسطین است.

مراسم افتتاح سفارت واشنگتن در قدس اشغالی امروز دوشنبه در بیت المقدس آغاز شد.

مردم فلسطین در اعتراض به این اقدام، تظاهرات گسترده ای در نقاط مختلف به راه انداختند اما نظامیان رژیم اشغالگر مانند همیشه تظاهرات فلسطینی ها را به خاک و خون کشیدند.

ترامپ دسامبر 2017 ( 15 آذرماه 96) در اقدامی مخالف با معاهدات بین المللی، قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام و تاکید کرد که 24 اردیبهشت سفارت کشورش را از تل آویو به قدس منتقل خواهد کرد.

این تصمیم با مخالفت کشورهای اسلامی و بیشتر کشورهای جهان و اتحادیه اروپا روبه رو شده است.

افتتاح سفارت آمریکا در قدس، برخلاف منشور سازمان ملل است

به گزارش خبرگزاری رسمی اردن (بترا)، 'محمد المومنی' سخنگوی دولت اردن با باطل خواندن اقدام آمریکا در انتقال سفارتش از تل آویو به قدس اشغالی، گفت که این اقدام واشنگتن یک جانبه و غیرقانونی است.

المومنی افتتاح سفارت آمریکا را نقض آشکار معاهدات و قطعنامه های سازمان ملل دانست.

وی گفت : این اقدام واشنگتن یک جانبه بوده و هیچ وجه قانونی ندارد و اردن و بیشتر کشورهای جهان مخالف آن هستند.

المومنی بار دیگر با تصریح بر اینکه قدس شرقی پایتخت دولت فلسطین است، بر موضع ثابت کشورش در مخالفت با این اقدام آمریکا تاکید کرد.

مخالفت مغرب با افتتاح سفارت آمریکا در قدس

'محمد ششم' پادشاه مغرب نیز در نامه ای به 'محمود عباس' رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین مخالفت خود را با انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس اعلام کرد.

پادشاه مغرب با بیان اینکه با نگرانی تحولات امروز مربوط به بیت المقدس را دنبال کردیم، افزود که این اقدام پیامدهای خطرناکی بر روند صلح دارد و ما اجماع جهانی مخالف این اقدام آمریکا را رصد کردیم.

وی گفت: این اجماع جهانی، پیام مهمی در حمایت از حقوق مردم فلسطین،آرمان آنها و در راس آن، قدس شریف بود.

پادشاه مغرب تاکید کرد که مغرب از هیچ تلاشی برای بسیج جامعه جهانی به منظور حمایت از حقوق مشروع مردم فلسطین دریغ نخواهد کرد.