راز غیبت طولانی بن سلمان چیست؟

غیبت طولانی مدت محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در رسانه‌ها و مراسم‌های رسمی سبب ایجاد پرسش های بسیاری در خصوص سلامتی و اوضاع جسمانی وی شده است.

پایگاه اینترنتی رأی الیوم روز گذشته با انتشار مطلبی به راز غیبت طولانی مدت ولیعهد جوان سعودی پرداخت. این پایگاه در مطلبی با عنوان «پرسشی دیپلماتیک: چرا شاهزاده محمد بن سلمان از قرار گرفتن مقابل دوربین ها خودداری می‌کند؟» نوشت: دیپلمات های اروپایی در حاشیه نشست اخیری که در امان، پایتخت اردن داشتند، با هیجان درباره راز غیبت اخیر ولیعهد سعودی در رسانه ها پرسش می کردند.این پایگاه همچنین نقل کرد در حاشیه این نشست، یک دیپلمات انگلیسی از یک مقام اردنی سؤال کرد: آیا شما از راز پنهان شدن شاهزاده محمد بن سلمان و ظاهر نشدن وی در برابر دوربین ها خبری دارید؟

اما مسأله به اینجا ختم نمی شود. رسانه های عربی و سعودی امروز تصاویری از مراسم سحری ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، با اعضای خاندان حاکم و شماری از وزرا و شاهزادگان به مناسبت آغاز ماه مبارک رمضان منتشر کردند؛ تصاویری که در هیچکدام از آنها تصویری از محمد بن سلمان، ولیعهد جوان سعودی دیده نمی شود.خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان گزارش داد ملک سلمان، پادشاه عربستان صبح امروز، پنجشنبه با برپایی مراسم سحری، میزبان ده ها تن از شاهزادگان خاندان حاکم بود که هرکدام مناصبی دولتی را بر عهده دارند.

خبرگزاری رسمی عربستان اعلام کرد ملک سلمان با حضور در کاخ السلام در شهر جده، از شاهزادگانی که در مراسم سحری روز اول ماه مبارک رمضان شرکت کرده بودند، به همراه مقامات دولتی، نظامی و دینی استقبال کرد. اما مسأله جالب توجه آنجاست که در هیچکدام از تصاویر منتشر شده، تصویری از محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی به چشم نمی خورد.پس از تیراندازی ماه گذشته که در نزدیکی کاخ پادشاه عربستان بوقوع پیوست، شماری از رسانه های عربی از احتمال زخمی شدن محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی خبر داده بودند. روزنامه المنار فلسطین ماه گذشته و تنها چند روز پس از وقوع تیراندازی در نزدیکی کاخ پادشاهی عربستان، به نقل از شماری از رسانه های صهیونیستی از احتمال تیر خوردن محمد بن سلمان خبر داده بود.

این روزنامه در مطلبی با عنوان «پس از تیراندازی، ولیعهد سعودی امروز کجاست؟» نوشت: رسانه ها پیشتر خبر تیراندازی به کاخ ولیعهد و تلاش برای یورش به وی را منتشر و از احتمال کودتا علیه محمد بن سلمان سخن گفتند. این در حالی است که رسانه های عبری (صهیونیستی) اعلام کرده اند بن سلمان احتمالا تیر خورده و برای درمان به بیمارستان منتقل شده است.

این روزنامه در ادامه نوشت: طبق روایت (رسانه های) اسرائیلی تیراندازی بین محمد بن سلمان و برادرانش از فرزندان ملک سلمان و در زمانی صورت گرفته است که فرزندان ملک سلمان یک ساعت و نیم قبل از تیراندازی، در مراسم شامی در کاخ عوجا حاضر شده بودند.این روزنامه فلسطینی در همان گزارش نوشته بود: همچنان محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی از دید رسانه ها پنهان مانده و دفتر وی هیچ بیانیه رسمی در خصوص آنچه برای او داخل کاخ پادشاهی در زمان دیدار با برادرانش بوقوع پیوسته، صادر نکرده است.حال باید گفت با این شرایط و غیبت تقریبا یک ماهه ولیعهد سعودی، آیا احتمال فوت محمد بن سلمان بر اثر تیراندازی تقویت خواهد شد؟