ایاد علاوی به مقتدی صدر نزدیک‌تر شد

ئتلاف «الوطنیة» به رهبری «ایاد علاوی» همپیمانی با ائتلاف «دولت قانون» به رهبری «نوری المالکی» و جریان «الحکمة» به رهبری «سید عمار الحکیم» و ائتلاف‌های «الفتح» به رهبری «هادی العامری» و «بغداد» به رهبری «جمال الکربولی» را تکذیب کرد.

«انتصار علاوی» از رهبران ائتلاف الوطنیه در گفت‌وگو با پایگاه خبری «موازین نیوز» اظهار داشت: ایاد علاوی پس از برگزاری انتخابات پارلمانی برای درمان به اردن سفر کرده و هنوز هیچ تماسی با گروه‌های سیاسی پیروز در انتخابات برای همپیمان شدن برقرار نکرده است.

وی افزود: اخبار منتشر شده درباره همپیمانی ائتلاف علاوی با دولة القانون و الفتح و بغداد و جریان الحکمة صحت ندارد. اما درهای الوطنیة به روی هر جناح سیاسی که همسو با معیارها و دیدگاه‌های این ائتلاف که از سال 2003 تاکنون وجود داشته، باز است. این ائتلاف همواره خواستار تشکیل دولتی مدنی بر اساس عدالت، برابری و حاکمیت قانون بوده است. این ائتلاف لباس خود را عوض نکرده بلکه از همان آغاز فعالیتش به عنوان معارض تاکنون، معیارهایش را حفظ کرده است. هر فراکسیون و گروهی که به برنامه‌های ما نزدیک است، ما از او استقبال می‌کنیم.

این رهبر ائتلاف الوطنیه به نزدیکی این ائتلاف با ائتلاف سائرون و به طور مشخص جریان صدر اشاره کرد و گفت:مذاکراتی پیش از برگزاری انتخابات با رهبری سیاسی جریان صدر و شخص مقتدی انجام شده است. تماسهای مشابهی با ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری نیز برقرار شد و روابط با وی بسیار خوب است. اما من تصور می‌کنم که ائتلاف سائرون به طور کلی و جریان صدر به صورت خاص، نزدیک‌تر به ائتلاف الوطنیه‌ است.

وی در ادامه انجام مذاکرات مشابه با نوری المالکی رهبر ائتلاف «دولة القانون» را تکذیب کرد.

این در حالی است که جمعه (دیروز)، برخی منابع از همپیمانی مالکی، علاوی، عامری، حکیم و کربولی برای ایجاد فراکسیون اکثریت در پارلمان مقابل جریان سائرون و مقتدی صدر، خبر داده بودند.