آمریکا به کمک بحرین رفت

تسلیحات فروخته شده از سوی آمریکا به بحرین شامل بمب‌های سنگرشکن قدرتمندی می‌شود که برای تخریب اهداف مقاوم شده زیرزمینی همچون سنگرها و پناهگاها بکار می‌رود.

آژانس همکاری امنیت دفاعی وابسته به وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز جمعه اعلام کرد: این سفارش فروش تسلیحاتی به بحرین شامل هزار و 500 بمب چند منظوره ام کی 82، 600 بمب چندمنظوره ام کی 86، 600 بمب ام کی 84 و 500 بمب سنگرشکن 109 می‌شود که برای نفوذ در اهداف مقاوم شده و تاسیسات بتونی در عمق زمین مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این تسلیحات نظامی برای جنگنده‌های اف-16 بحرین در نظر گرفته شده‌اند و مستقیما از سوی دولت آمریکا تامین می‌شوند. آژانس همکاری امنیت دفاعی آمریکا اعلام کرد: بحرین این تسلیحات را به عنوان یک عامل بازدارنده در مقابل تهدیدات منطقه‌ای، تقویت دفاع داخلی خود و نیز اجرای عملیات ضد تروریستی بکار خواهد گرفت.

آژانس همکاری امنیت دفاعی آمریکا همچنین تاکید کرد بحرین از این تسلیحات نظامی به منظور همکاری با ائتلاف به سرگردگی عربستان و با حمایت و پشتیبانی آمریکا استفاده خواهد کرد.

هنوز مشخص نیست بحرین از این بمب‌های تامین شده از سوی آمریکا در کجا و علیه چه کشوری استفاده خواهد کرد. بحرین از سال 2015 بخشی از ائتلاف به سرگردگی آمریکا برای مبارزه با گروه تروریستی داعش و نیز ائتلاف به سرکردگی عربستان در یمن است. راشاتودی نوشت بعید به نظر نمی‌رسد بمب‌های تامین شده توسط آمریکا در یمن مورد استفاده قرار گیرند.

همچنین آمریکا مشخص نکرده است آیا مهماتی که در اختیار عربستان سعودی و متحدانش قرار می‌دهد و اغلب علیه اهداف غیرنظامی بکار گرفته می‌شوند، در یمن استفاده خواهند شد یا خیر.

فعالان حقوق بشر در آمریکا نیز با استناد به رکورد سرکوب مخالفان در بحرین، واشنگتن را برای حمایت از این کشور محکوم می‌کنند. در سال 2011 زمانیکه مسلمانان شیعه بحرین تظاهراتی را در این کشور شکل دادند دولت بحرین با کمک نیروهای نظامی عربستان اقدام به سرکوب آنها کرد. واشنگتن در مقابل این سرکوب‌ها هیچ واکنشی نشان نداد زیرا بحرین پایگاه اصلی ناوگان پنجم نیروی دریایی این کشور است.

در ماه مارس سال میلادی جاری آمریکا اعلام کرد این کشور یک میلیارد دلار تسلیحات نظامی به عربستان فروخته است که از این مقدار 670 میلیون دلار آن مربوط به موشک‌های ضد تانک می‌شد. اعلام این موضوع پس از آن صورت گرفت که باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا مهلت هشت ماهه فروش تسلیحات نظامی به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را لغو کرد.

مطابق قانون آمریکا، وزارت خارجه این کشور لازم است کنگره را در جریان مجوز فروش تسلیحات نظامی قرار دهد. فروش نهایی این تسلیحات باید توسط سنای آمریکا مشخص شود.

بحرین در حال حاضر میزبان ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا است و و در بمباران یمن به سرکردگی عربستان سعودی مشارکت دارد.