همدستی عربستان با آمریکا درباره انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی

بروس رایدل Bruce Riedel عضو ارشد موسسه بروکینگز و تحلیلگر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در این میزگرد با اشاره به تنگنا‌های سیاست‌های عربستان در منطقه گفت: «عربستان سعودی از برخی جهات نیز شرایط بسیار بدی دارد. سعودی‌ها خیلی خوشحال هستند که آمریکا چنین سیاستی را درباره ایران دنبال می‌کند، البته باید توجه داشت که عربستان سعودی اولین کشور در جهان بود که از ته دل از دونالد ترامپ طرفداری کرد. یک سال پیش عکسی عجیب منتشر شد که دونالد ترامپ، ملانیا، پادشاه عربستان سعودی و رئیس جمهور مصر را نشان می‌داد که دور یک گوی و کره درخشان ایستاده بودند و سلطه بر جهان یا چیزی مثل این را اعلام می‌کردند.»

وی ادامه داد: «اکنون آن‌ها همچنین به این متهم هستند که در تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای انتقال سفارت اسرائیل به اورشلیم (قدس) و رخداد‌های غم انگیز در نوار غزه همدستی کرده اند. این مسائل عربستان سعودی را در موقعیت بسیار ناجوری قرار داده است. این موقعیت را خود سعودی‌ها ایجاد کرده اند، اما در عین حال بسیار ناجور است. اگر شما مطبوعات آزاد را در جهان اسلام بررسی کنید، در آن‌ها تاکید شده است عربستان سعودی با آمریکا در انتقال سفارت به اورشلیم (قدس) همکاری داشته است.»

بروس رایدل افزود: «گفته می‌شود که جراد کوشنر داماد ترامپ طرح سازش خود را (برای اسرائیلی‌ها و فلسطینیان)، به سعودی‌ها قبولاند و سعودی‌ها نیز تلاش کرده اند این طرح را به تشکیلات خودگردان فلسطینی بقبولانند؛ بنابراین عربستان سعودی در موقعیت ناجوری قرار دارد و عملا با دولت ترامپ زیر یک سقف رفته است و در نتیجه مجبور شده است در عین حالیکه متولی مسجدالحرام و مسجدالنبی است، از اقداماتی حمایت کند که با چنین موقعیتی سنخیت ندارد.»