زبان تبتی دردسرساز شد

وکیل آقای "تاشی وانگ چوک" گفته است که موکلش که برای بیش از دو سال در حبس به سر می‌برده از سوی دادگاهی در شهر یوشون واقع در غرب چین به ترغیب زبان تبتی گناهکار شناخته شد.

این مرد در سال ۲۰۱۶ و پس از آن بازداشت شد که حین حضور در یک مستند نیویورک تایمز درباره کمپینش برای تدریس زبان تبتی در مدارس محلی صحبت کرد.

در این فیلم ویدئویی با عنوان "سفر تبت برای عدالت" این مرد چینی از یکی از مناطق تبت به نام استان کینگ های به پکن سفر کرد و قصد داشت تا علیه مقام‌های محلی اعلام جرم کند.

جاشوآ روزنویگ، مدیر تحقیقات شرق آسیا در موسسه عفو بین‌الملل گفت: این مرد چینی یک مدافع حقوق بشر و زندانی عقایدش است که از رسانه‌ها و سیستم قانونی چین در شکایت نامه‌اش برای حفظ زبان تبتی قومیت و فرهنگ آن استفاده کرده است.

وکیل این مرد گفته است که حکم صادره را مورد اعتراض قرار می‌دهد و ادامه داد: حکمی که صادر شده کاملا ناعادلانه است. اینکه به یک فعال صلح که به دنبال ترغیب زبان تبتی است اتهام تحریک به جدایی طلبی وارد شود کاملا ناعادلانه است.

منتقدان می‌گویند تلاش دولت چین برای گسترش زبان ماندارین در تبت کمپینی عمدی برای از میان برداشتن فرهنگ تبتی است.

بسیاری از مدارس در تبت از زبان ماندارین به عنوان زبان اصلی استفاده می‌کنند در حالی که زبان تبتی به سختی تدریس می‌شود.

همچنین مدارس در تبت باید از لباس‌هایی که حاوی فرهنگ ملی چین هستند استفاده کنند.

آقای تاشی که سابق بر این یک مغازه دار بود در ابتدایی زبان تبتی را آموخت و در سال ۲۰۱۵ برای یافتن مدرسه‌ای که زبان تبتی آموزش می‌داد تمام استان‌های چین را زیرپا گذاشت اما موفق نشد.

وی به روزنامه نیویورک تایمز گفته بود که حامی استقلال تبت نیست.