آمریکا دوباره سراغ گاو شیرده می رود

منابع مطلع آمریکایی خبر دادند که دولت دونالد ترامپ که در حال تلاش برای افزایش صدور تسلیحات آمریکایی است، از کنگره آمریکا خواسته که فروش بیش از ۱۲۰ هزار مهمات و تسلیحات هدایت‌شونده به عربستان سعودی و امارات متحده عربی را بررسی و مجوز آن را صادر کند.

طبق گزارش رویترز، ترامپ به منظور کمک به افزایش رشد اقتصادی در آمریکا، «وزن سیاسی» خود را پشت صدور تسلیحات آمریکایی قرار داده است. دولت او طی سال گذشته فروش حدود ۷ میلیارد دلار تسلیحات و مهمات هدایت شونده به عربستان سعودی را تصویب کرد.

طبق این گزارش، ارزش دلاری درخواست اخیر کاخ سفید از کنگره برای فروش تسلیحات و مهمات تازه به عربستان و امارات مشخص نیست.

شرکت «ریتون» که بزرگترین تولیدکننده مهمات و تسلیحات هدایت شونده در آمریکا است از اظهارنظر درباره فروش آتی خود به عربستان و امارات خودداری کرد.

منابع مطلع در دولت و کنگره آمریکا تایید کردند که دوره ۴۰ روزه بررسی فروش این تسلیحات به دو کشور عربی در کنگره ایالات متحده در حال انجام است.

اعضای کمیته‌ روابط خارجی سنا و همچنین مجلس نمایندگان آمریکا در جریان این موضوع قرار گرفته‌اند. قانونگذاران این دو کمیته از دولت ، خواستار اطلاعات و جزئیات بیشتر درباره فروش این مهمات و تسلیحات شده‌اند.

به گفته یک دستیار و مشاور کنگره آمریکا، دولت هنوز اطلاعات و جزئیات درخواستی قانونگذاران را در اختیار آنها قرار نداده است.

سخنگویان کمیته‌های خارجی سنا و مجلس نمایندگان آمریکا از اظهارنظر درباره این موضوع خودداری کردند و مقام‌های سعودی و اماراتی هم حرفی در این باره نزده‌اند.

وزارت‌خانه‌های دفاع و خارجه آمریکا هم با توجه به نهایی نشدن طرح فروش تسلیحات تازه به امارات و عربستان، درباره فروش تسلیحات اظهارنظر نمی‌کنند.

طبق گزارش رویترز، ترامپ شخصا نقش فعالی برای فروش تسلیحات ایفا کرده و فروش سلاح را راهی برای ایجاد شغل در آمریکا می‌داند.

بررسی صدور تسلیحات تازه آمریکا به عربستان و امارات در حالی صورت گرفته که مقام‌های آمریکایی بر لزوم «حل سیاسی جنگ یمن از راه گفت‌وگو» تاکید کرده‌اند.

از سوی دیگر کمیته روابط خارجی سنای آمریکا که در حال بررسی فروش تازه تسلیحات به این دو کشور متجاوز به یمن است، طرحی را تصویب کرده و در آن از ریاض خواسته‌ تا تلاشی فوری و با حسن نیت را به منظور آغاز گفت‌وگوهای دیپلماتیک با هدف پایان دادن به جنگ در یمن آغاز کند.