دست راست آقای "کیم" را بشناسید

پایگاه اینترنتی روزنامه انگلیسی تلگراف در مطلبی به معرفی «کیم یونگ چول»، دست راست همیشه حاضر کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی پرداخت و نوشت: او، کیم جونگ اون را در هر دو سفر به چین همراهی کرد و در دیدار با مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی، درمنطقه صفر مرزی، از کنار رهبر کره شمالی تکان نخورد. دست راست همیشه حاضر کیم جونگ اون همچنین یکی از مهره های اصلی در دیدار با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در پیونگ یانگ بود تا در مورد نشست آتی سران دو کشور در 12 ژوئن مذاکره کند.

اما این مرد با چهره جدی که اغلب در نشست های مهم و تاثیرگذار سلسله کیم شرکت می کند، کیست؟

ژنرال کیم یونگ چول که نام فامیل او هیچ ارتباطی با کیم جونگ اون ندارد، معاون رئیس کمیته مرکزی حزب کارگر کره شمالی است؛ اما به واسطه سابقه ریاست بخش شناسایی آژانس اطلاعاتی، در حال حاضر یکی از استراتژیست های کارکشته در کره شمالی محسوب می شود. او بدون شک نقش مهمی در نشست آتی بین کره شمالی و آمریکا ایفا خواهد کرد.

«چئونگ سئونگ چانگ»، از موسسه مطالعاتی «سیخونگ» کره جنوبی به تلگراف گفت: از آنجا که غیرهسته ای کردن شبه جزیره کره یکی از محورهای مهم گفتگو بین سران دو کره است، کیم جونگ اون ترجیح می دهد کیم یونگ چول را در نشست ها کنار خود داشته باشد. او به واسطه سابقه ای که در امور نظامی و هسته ای نیز دارد یک عامل مهم، دانا و متقاعدکننده در دیدار ها و نشست ها محسوب می شود.

ژنرال کیم یونگ چول در سال 1946 متولد شد و بخش عمده ای از زندگی خود را به خدمت در ارتش کره شمالی سپری کرده است. او در اوایل دهه 1990 میلادی در مذاکرات سطح بالای بین کیم دائه جونگ، رئیس جمهور اسبق کره جنوبی، و کیم جونگ ایل، رهبر پیشین کره شمالی، حضور داشت. در سال 2006 نیز به عنوان یکی از مهره های اصلی در مذاکرات وزرای دفاع دو کره شرکت کرد.

با این حال، این ژنرال زبده یکی از شخصیت های بحث برانگیز در کره جنوبی است. مقامات کره جنوبی مدعی هستند او عامل اصلی سرنگونی کشتی «چئونان» در سال 2010 است که در پی آن 46 ملوان کره ای جان خود را از دست دادند.

کیم یونگ چول سرپرستی هیئت بلندپایه کره شمالی برای شرکت در مراسم اختتامیه بازی های المپیک زمستانی 2018 در پیونگ چانگ، کره جنوبی را نیز برعهده داشت.

چول تاکنون در همه ماموریت هایی که به او محول شده، موفق عمل کرده است. بسیاری از افرادی که با او بر سر میز مذاکره نشسته اند، اعلام کرده اند او فردی فروتن و در عین حال در مذاکرات زبردست است.

به سبب همین ویژگی ها ژنرال چهار ستاره ارتش کره شمالی توانست اعتماد رهبر پیشین و رهبر کنونی این کشور را جلب کند. اعتماد کیم جونگ ایل، رهبر سابق کره شمالی، به چول در حدی بود که او را برای مدتی به عنوان محافظ شخصی خود انتخاب کرد. او بعدها به عنوان رئیس بخش جبهه متحد حزب کارگر کره شمالی انتخاب شد و در حال حاضر، معاون رئیس کمیته مرکزی حزب کارگر این کشور است.

کیم یونگ چول تعصب ویژه ای به کشور و رهبر کره شمالی دارد و ادعا می شود در سال 2014 تیم سایبری برای هک شرکت فیلم سازی سونی را که با ساخت اثر سینمایی «مصاحبه» به رهبر کره شمالی توهین کرده بود، هدایت کرد.