طفره رفتن پمپئو از اعلام تلفات غیرنظامیان در یمن

جلسه استماع کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا چهارشنبه بیست وسوم مه با موضوع «تقویت دیپلماسی آمریکا و بودجه سال ۲۰۱۹ وزارت امور خارجه» به ریاست «اد رویس» نماینده جمهوریخواه ایالت کالیفرنیا و رئیس کمیته امور خارجی این مجلس با حضور مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا برگزار شد.

در بخشی از این نشست، تد لو Ted Lieu نماینده ایالت کالیفرنیا، سئوال خود را از وزیر امور خارجه آمریکا اینگونه مطرح کرد: «هم اکنون (جنگ) یمن بدترین فاجعه انسانی در جهان است و بیش از ۲۲ میلیون نفر از مردم این کشور در خطر قحطی هستند و ۸ میلیون نفر از آن‌ها به کمک‌های غذایی وابسته‌اند. در یمن هر ۱۰ دقیقه یک کودک به عللی قابل پیشگیری می‌میرد. آمریکا به دو شکل در یمن دخیل است. یکی اینکه آمریکا با تروریست‌ها (!) در یمن می‌جنگد. من مشکلی با این جنبه حضور آمریکا در یمن ندارم. اما شکل دیگر مداخله ما در یمن این است که ما به ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان سعودی در یمن کمک می‌کنیم. دوباره می‌گویم که من مشکلی با کمک به متحدانمان ندارم.

مشکل من وقتی است که این ائتلاف شمار زیادی از غیرنظامیان را در حملات هوایی می‌کشد در حالیکه آن‌ها اصلا نزدیک اهداف نظامی نیستند. تا سپتامبر گذشته بیش از ۵ هزار غیرنظامی در یمن کشته شده‌اند که بیشتر آن‌ها در حملات هوایی ائتلاف سعودی بوده است. در سال ۲۰۱۶ وکلای وزارت خارجه آمریکا یادداشتی نوشتند که به علت سوخت رسانی آمریکا به جنگنده‌های سعودی و فراهم کردن دیگر مساعدت‌ها برای آنها، پرسنل آمریکایی ممکن است شریک جنایات جنگی محسوب شوند. آیا شما این یادداشت را خوانده‌اید؟»

پمپئو در پاسخ گفت: «نه نخوانده‌ام. البته آن را خواهم خواند (!)»

وی در ادامه هیچ پاسخی به سوال نماینده کالیفرنیا در خصوص نقش آمریکا در تلفات غیرنظامیان در یمن نداد.