افشای نقش امارات، عربستان و اسرائیل در پیروزی ترامپ

هنوز پرونده دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ امریکا به نفع دونالد ترامپ باز است که روزنامه امریکایی نیویورک تایمز شنبه شب به وقت واشنگتن پرده از دخالت‌های خارجی دیگری در این انتخابات برداشته و در گزارشی افشاگرانه نوشت، سه ماه مانده به انتخابات نوامبر ۲۰۱۶ پسر ارشد ترامپ، یک کارشناس اسرائیلی دستکاری شبکه‌های اجتماعی، یک مأمور سری به نمایندگی از دو ولیعهد ثروتمند عرب و یک حامی مالی جمهوریخواه که سابقه کار در خاورمیانه داشته به صورت مخفیانه در برج ترامپ دور یک میز نشستند و هم قسم شدند که برای ورود ترامپ به کاخ سفید تمام توان خود را به کار گیرند.

 در این جلسه مخفیانه که سوم آگوست ۲۰۱۶ در برج ترامپ برگزار شد، دونالد ترامپ جونیور، پسر ارشد رئیس جمهوری امریکا، «اریک پرینس»، مقاطعه کار امنیتی بخش خصوصی و رئیس سابق بلک واتر، «جرج نادر»، مأمور سری به نمایندگی از ولیعهد‌های عربستان سعودی و امارات و «جوئل زامل»، کارشناس اسرائیلی دستکاری شبکه‌های اجتماعی حضور داشتند و رئیس سابق بلک واتر به درخواست پسر ترامپ این جلسه را ترتیب داده بود. جرج نادر که چهره بانفوذی در میان سران کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس است، به نمایندگی از عربستان و امارات پیشنهاد کمک مالی به فراخوان انتخاباتی ترامپ را داد و کارشناس اسرائیلی شبکه‌های اجتماعی نیز در ازای دریافت چندین میلیون دلار، قول داد شبکه‌های اجتماعی را به نفع پیروزی ترامپ دستکاری کند.

به گفته چندین منبع آگاه که از تحولات بعدی این نشست مخفیانه اطلاعاتی دارند، روابط تیم ترامپ با حاضران در آن جلسه به همین جا ختم نشد بلکه در ماه‌های بعد بویژه در سال اول ریاست جمهوری ترامپ به توسعه ارتباط‌های آن‌ها با حلقه نزدیکان ترامپ انجامید.

کارشناس اسرائیلی شبکه‌های اجتماعی طبق توافقی که در آن جلسه محرمانه با پسر ارشد ترامپ کرده بود، چندین افسر سابق اطلاعاتی رژیم صهیونیستی را که متخصص در جمع‌آوری داده‌ها و ترتیب دادن نظرسنجی‌هایی به نفع ترامپ در شبکه‌های اجتماعی بودند، استخدام کرد.

جرج نادر نیز بلافاصله پس از آنکه پیشنهاد‌های کمک مالی ولیعهد‌های عربستان و امارات را به ترامپ جونیور داد و پاسخ مثبت او را دریافت کرد از سوی مشاوران فراخوان انتخاباتی ترامپ به‌عنوان یک متحد نزدیک با آغوش باز پذیرفته شد به طوری که مدام با جارد کوشنر، داماد ترامپ و مایکل فلین که نخستین مشاور امنیت ملی ترامپ شد، ملاقات می‌کرد. در آن زمان، جرج نادر همچنین در حال اجرای طرح سری به کار‌گیری مقاطعه کار‌های بخش خصوصی برای بی‌ثبات کردن ایران، دشمن منطقه‌ای عربستان سعودی و امارات بود.

پس از آنکه ترامپ به‌عنوان رئیس جمهوری امریکا انتخاب شد، جرج نادر، پول بسیار زیادی به زامل داد که به گفته یک منبع آگاه حدود ۲ میلیون دلار بود. شرکت زامل نیز گزارش مشروحی از عملکرد خود و نقشی که فراخوان‌های شبکه‌های اجتماعی در پیروزی ترامپ در انتخابات داشتند به جرج نادر داد. البته وکیل زامل انکار می‌کند که موکلش یا شرکت‌های وابسته به او در ایجاد فراخوان‌های انتخاباتی در شبکه‌های اجتماعی به نفع ترامپ دست داشته‌اند.

این جلسات و دیدار‌های مخفیانه که در گذشته رسانه‌ای نشده بود، نخستین نشانه از این مسأله است که علاوه بر روسیه که احتمالاً به فراخوان انتخاباتی ترامپ کمک کرده است، کشور‌های دیگری نیز از ماه‌ها قبل از انتخابات ۲۰۱۶ امریکا به پیروزی ترامپ کمک کرده‌اند. رابرت مولر، بازرس پرونده دخالت احتمالی روسیه در انتخابات امریکا نیز بر این تعاملات متمرکز شده است و جرج نادر در حال حاضر با او همکاری می‌کند و بازپرس‌های مولر از شماری از شاهدان در واشنگتن، نیویورک، آتلانتا، تل آویو و... درباره کمک‌های خارجی احتمالی که به تیم انتخاباتی ترامپ شده و اینکه چه میزانی از این کمک‌ها با هماهنگی روسیه بوده سؤال می‌کنند. این مصاحبه‌ها با شاهدان بویژه در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که تحقیقات مولر همچنان در فاز حساسی قرار دارد و برخلاف ادعای وکلای ترامپ که می‌گویند، تحقیقات نتیجه‌ای نخواهد داشت و باید پرونده بسته شود، ممکن است نتایج شگفت انگیزی داشته باشد. بر اساس قانون اساسی امریکا، دخالت افراد و دولت‌های خارجی در انتخابات امریکا غیرقانونی است. هنوز مشخص نیست که آیا امارات و عربستان به فراخوان انتخاباتی ترامپ مستقیماً کمک کرده‌اند یا خیر، اما دو نفر که در جریان جلسه محرمانه ترامپ با جرج نادر، نماینده سری ولیعهد‌های امارات و عربستان هستند، به نیویورک تایمز گفتند، مقامات فراخوان انتخاباتی ترامپ به نظر نمی‌رسید مشکلی با ایده همکاری کردن با خارجی‌ها داشته باشند.

آلن فوترفاس، وکیل ترامپ جونیور در بیانیه‌ای به این منظور گفت: قبل از انتخابات ۲۰۱۶ ترامپ جونیور دیداری با اریک پرینس، جرج نادر و فرد دیگری را که احتمالاً جوئل زامل بوده به یاد می‌آورد. آن‌ها درباره یک پلتفرم شبکه اجتماعی یا استراتژی بازاریابی با او صحبت کردند که نظر او را جلب نکرد و جلسه پایان یافت. این سخنان وکیل پسر ترامپ در حالی است که ماه‌ها قبل، رسانه‌های امریکایی از جلسه محرمانه دیگری در برج ترامپ پرده برداشته بودند که در آن جلسه نیز ترامپ جونیور با یک وکیل روس که وعده داده بود اطلاعات مخربی درباره هیلاری کلینتون، رقیب دموکرات پدرش در اختیار او بگذارد، دیدار کرده بود.

همچنین اخیراً مولر به شواهدی دست یافته که نشان می‌دهد مشاوران ترامپ در دوران رقابت‌های انتخاباتی دست کم با سه کشور خارجی ثروتمند حاشیه خلیج فارس روابطی داشته‌اند که این سه کشور امارات، عربستان و قطر هستند.