سفر گوترش به مالی در آستانه انتخابات

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد سه‌شنبه پس از ورود به باماکو، پایتخت مالی گفت: این یک سفر در اعلام همبستگی با مردم مالی است. نیرو‌های ما اینجا در شرایط دشواری فعالیت دارند.

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: ماموریت صلحبانی هدف حملات شماری از گروه‌های افراطی در شمال مالی قرار گرفته است. سال گذشته ۲۱ صلحبان و هفت غیرنظامی کشته شدند و این چهارمین سال متوالی است که شاهد تلفات بالا در میان هیات‌هایمان در سراسر جهان هستیم.

انتظار می‌رود گوترش در مراسم تقدیر از صلحبانان کشته شده شرکت کند. او همچنین قرار است از پست فرماندهی "جی ۵" که نیروی ضد تروریسم جدید ساحل متشکل از پنج کشور منطقه‌ای هستند، بازدید کند و با گروه‌های مسلحی که جزو امضاکنندگان توافق صلح ۲۰۱۵ با دولت مالی هستند، دیدار و گفتگو داشته باشد تا بلکه تمامی طرف‌ها را به پایبندی به توافق مذکور ترغیب کند.

ابراهیم بوبکر کیتا، رئیس‌جمهوری مالی پیش از دیدار با گوترش گفت: استقبال از دبیرکل سازمان ملل مایه افتخار ماست. سابقه دارد که او هر ماه رمضان با مسلمانان اعلام همبستگی کند.

سفر گوترش دو ماه پیش از انتخابات مالی برگزار می‌شود و بسیاری نگرانند این رای‌گیری به صحنه خشونت میان حامیان کیتا که دوشنبه برای شرکت مجدد در انتخابات اعلام آمادگی کرد و اپوزیسیون مالی به رهبری سومیلا سیسه تبدیل شود. گوترش قرار است با سیسه دیدار کرده و بار دیگر تاکید کند تا انتخابات ریاست جمهوری ۲۹ ژوئیه با شفافیت و عاری از خشونت برگزار شود.