جزئیات طرح ترکیه و آمریکا درباره آینده «منبج»سوریه

خبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام کرد که آنکارا و واشنگتن نقشه راهی در خصوص منبج در شمال سوریه تهیه کرده‌اند که بر اساس آن گروه موسوم به یگان‌های مدافع خلق کُرد (YPG) ظرف یک ماه از غرب رود فرات خارج خواهند شد.

این خبرگزاری افزود که این نقشه راه آمریکا و ترکیه هفته گذشته در جریان نشست گروه کاری ترکیه و آمریکا در آنکارا تدوین شد.

خبرگزاری آناتولی به نقل از منابعی که در این نشست حضور داشتند اعلام کرد که توافق نهایی در خصوص منبج در جریان دیدار مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه با مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در چهارم ژوئن آینده (۱۴ خرداد) در واشنگتن اعلام خواهد شد.

انتظار می‌رود توافق فنی خروج عناصر یگان‌های مدافع خلق کُرد از مناطق غربی رود فرات در شمال سوریه، بعد از چهارم ژوئن عملی شود.

بر اساس اطلاعاتی که آناتولی به آن دست یافته است، فرماندهان یگان‌های مدافع خلق کرد خروج از منبج به شهر عین‌العرب (کوبانی) در شمال سوریه را آغاز کرده‌اند تا از آنجا به شهرک "عین عیسی" حرکت کنند.

در مرحله دوم این نقشه راه، نیرو‌های مسلح و اطلاعات ترکیه و آمریکا ۴۵ روز بعد از نشست چهارم ژوئن، ماموریت محافظت از منبج را آغاز خواهند کرد.

پیش از این وزیر خارجه ترکیه گفت که تا زمان تشکیل دولتی محلی، نیرو‌های آمریکا و ترکیه منبج سوریه را اداره خواهند کرد و در صورت توافق با واشنگتن یگان‌های مدافع خلق تا پایان فصل تابستان از این شهر خارج خواهند شد.