سعد الحریری، خواستار سهمیه وزارتی جدای از سهمیه حزبش است

روزنامه عربستانی «الشرق‌الاوسط» چاپ لندن، امروز پنجشنبه اعلام کرد، مطابق خواست «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان برای سهمیه وزارتی که جدای از ائتلاف «تکتل القوی» (وابسته به جریان ملی آزاد متعلق به عون) در دولت جدید باشد، «سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان نیز خواستار دریافت پست وزارتی جدای از حزب «التیار المستقبل» است.

در این گزارش آمده است:  مواضع درباره این درخواست الحریری متفاوت است؛ گفته می‌شود میشل عون مخالف با این موضوع نیست اما «ماریا عون» نماینده جریان ملی آزاد، آن را آغاز تنش می‌داند. همانگونه که سهیمه رئیس‌جمهور در دولت‌های قبل عرف بوده، اکنون سهمیه نخست‌وزیر نیز باید اضافه شود؛ به بیان دیگر عدم حصول نخست‌وزیر به این سهمیه در دولت‌های قبل بدان معنا نیست که این موضوع باید به یک عرف تبدل شود بلکه بالعکس، این انتظار می‌رود هر کدام از آن سه سهمیه داشته باشند به جای اینکه رئیس‌جمهور از پنج سهمیه برخوردار باشد.

این روزنامه سعودی ادامه داد: همانگونه که سهمیه وزارتی میشل عون جدای از حزب او (جریان ملی آزاد)، در قانون اساسی نیامده، بنابراین سعد الحریری نیز باید از سهمیه وزارتی جدای از جریان المستقبل برخوردار باشد تا توازن دولت حفظ شود. در نهایت مأموریت تشکیل دولت بر دوش الحریری و عون است.

منبعی آگاه اعلام کرده سهمیه‌های رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر بر روند توزیع پست‌ها میان ائتلاف‌های پارلمانی تأثیر منفی نخواهد گذاشت؛ به جای اینکه رئیس‌جمهور از پنج سهم در این خصوص برخوردار باشد راه‌حل آن است که سه سهیمه به میشل عون و سه سهمیه به نخست‌وزیر داده شود.

انتخابات لبنان در ۱۶ اردیبشهت ۱۳۹۷ برگزار شد و پس از آن سعد الحریری در سوم خرداد با ۱۱۱ رأی مأمور تشکیل کابینه لبنان شد؛ وی پس از آن روند رایزنی‌ها با شخصیت‌ها و گروه‌های مختلف سیاسی برای تشکیل دولت جدید را آغاز کرد و این مشورت‌ها هنوز ادامه دارد؛ گفته می‌شود دولت جدید متشکل از ۳۲ وزیر است.