"اون" باعث اختلاف میان "چشم بادامی‌ها" شد

ایتسونوری انودرا، وزیر دفاع ژاپن همچنین اعلام کرد که باید اقدامی قاطع برای خلع سلاح اتمی و توقف کامل برنامه موشکی بالستیک کره شمالی صورت گیرد.

وزیر دفاع ژاپن در جریان سخنرانی در نشست امنیتی گفت‌وگوی شانگریلا گفت: کره شمالی وارد توافقی شده که براساس آن باید به برنامه اتمی خود پایان دهد.کره شمالی در گذشته هم وارد مذاکراتی برای پایان دادن به برنامه اتمی خود شده بود اما این مساله تنها به توسعه تسلیحاتی بیشتر این کشور منجر شده است بنابراین با توجه به رفتارهای گذشته کره شمالی پذیرش این کشور برای حضور در گفت‌وگو با آمریکا نباید اینقدر مهم باشد.

وی ادامه داد: تنها راه برقراری صلح تضمین این مساله است که کره شمالی اقدام قاطع را برای پایان دادن به برنامه‌های اتمی خود و متوقف کردن ساخت موشک‌های بالستیک انجام دهد.

در مقابل سونگ یونگ مو، وزیر دفاع کره‌ جنوبی به رد اظهارنظر همتای ژاپنی خود پرداخت و بر اهمیت حمایت از مذاکرات برای کمک به پیونگ یانگ به منظور پیوستن به جامعه بین‌الملل تاکید کرد و گفت که اظهارنظرها و بحث‌های حول محور خلع سلاح اتمی کره شمالی را به رسمیت می‌شناسد و بر این اساس کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی هم باید به دنبال تمرکز بر این مساله باشد و هم روند مذاکرات را رو به جلو پیش ببرد در غیر این صورت در مذاکرات پیشرفتی حاصل نمی‌شود.

وزیر دفاع کره‌ جنوبی نیز در همین نشست اعلام کرد: باید خلع سلاح اتمی کامل، غیرقابل بازگشت و معتبری وجود داشته باشد و اعمال شود. من امیدوارم که کیم جونگ اون این کار را انجام دهد. اگر شما همچنان به اقدامات رهبری کره شمالی شک دارید، باید بگویم که مانعی بر سر راه مذاکره و پیشرفت خواهد بود.