استقبال کره جنوبی از مذاکرات مقامات آمریکا و کره شمالی

کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی با انتشار بیانیه ای ضمن استقبال و حمایت از مذاکرات مقام های ارشد واشنگتن و پیونگ یانگ، اعلام کرد: مسیر به سوی برگزاری نشست بین کره شمالی و آمریکا ظاهرا تقویت شده و بهبود یافته است، آن هم پس از دیدار فرستاده ارشد کره شمالی با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در واشنگتن.

کیم یونگ چول معاون حزب کارگران کره شمالی روز جمعه با سفر به واشنگتن و دیدار با ترامپ، نامه رهبر این کشور را به رئیس جمهور آمریکا تحویل داده است.

سخنگوی کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی در این باره گفت: ما مشتاقانه ولی به آرامی منتظر برگزاری این نشست تاریخی در سنگاپور هستیم.

کره جنوبی تاکنون واکنش محتاطانه ای نسبت به انتظارات پیش بینی شده درباره نشست ترامپ و کیم جونگ اون نشان داده است. مون جائه این رئیس جمهور کره جنوبی از اعتبار سیاسی اش هزینه کرده است تا واسطه ای برای برگزاری دیدار رهبران کره شمالی و آمریکا باشد.

مقام های دو کره اخیرا موافقت کرده اند تا 14 ژوئن یعنی 12 روز دیگر مذاکراتی را درباره مسائل نظامی داشته باشند.

این در شرایطی است که روز پنجشنبه کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در دیدار با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نسبت به هژمونیسم و برتری طلبی آمریکا در منطقه اعتراض کرد و خواستار گسترش روابط با مسکو به عنوان سپری در برابر تهدیدات آمریکا شده است.

روز جمعه نیز چین از مشارکت بیشتر روسیه در مساله کره شمالی استقبال کرده است. هوا چون یینگ سخنگوی وزارت خارجه چین در این باره گفت: چین نقش مهمی در برقراری صلح و ثبات در منطقه ایفا می کند.

پکن بار دیگر خواستار یک راهکار دیپلماتیک برای حل و فصل مساله هسته ای کره شمالی شده است.

وی افزود: ما مطمئن هستیم که توسعه باثبات روابط بین روسیه و کره شمالی به حل و فصل مساله هسته ای شبه جزیره کره و برقراری صلح و ثبات در منطقه کمک خواهد کرد.

جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا نیز در سخنانی در نشست امنیتی سنگاپور گفت: ترامپ درباره کاهش احتمالی تعداد نظامیان آمریکایی در کره جنوبی با رهبر کره شمالی مذاکره نخواهد کرد.اگر مذاکره با کره شمالی از نظر واشنگتن پیشرفت محسوسی داشته باشد، شاید مذاکره درباره کاهش تعداد نظامیان آمریکایی، بعدا با کره جنوبی انجام شود.