آمریکا در نشست وزرای دارایی گروه ۷ منزوی بود

روزنامه سوئیسی "تاگس آنسایگر" در مطلبی نوشت: آمریکا با تصمیم خود درباره وضع تعرفه های گمرکی روی محصولات فولاد و آلومینیوم اتحادیه اروپا کاملا در تشکل کشورهای عضو "جی 7 "منزوی شده است.

دیدار وزرای دارایی جی 7 در کانادا روز گذشته بدون نزدیکی طرف ها درباره این موضوع به پایان رسید. وزیران و روسای بانک های مرکزی در این دیدار نگرانی و دلسردی خود را به وزیر دارایی آمریکا انتقال دادند.

"بیل مورنو"، وزیر دارایی کانادا در این نشست درباره تصمیمات تعرفه ای ترامپ علیه اروپا ابراز دلسردی و نگرانی کرد. بر خلاف معمول چنین جلساتی وزرای جی هفت هیچ بیانیه مشترکی را در پایان آن منتشر نکردند. تنها ابراز نگرانی عمیق درباره تصمیمات تعرفه ای ترامپ وجود داشت.

"برونو لومر"، وزیر دارایی فرانسه بعد از پایان نشست وزرای دارایی جی هفت از یک گروه جی 6 سخن به میان آورد که در آن به عضو هفتم یعنی آمریکا یک پیام مشترک درباره تعرفه های گمرکی ارائه شده است. وی در واکنش به تصمیمات تعرفه ای ترامپ اظهار داشت که ما آماده ایم که واکنش نشان دهیم ،اما ما یک راه دیگر را ترجیح می دهیم.

"اولاف شولتس"، وزیر دارایی آلمان هم آمریکا را متهم به نقض توافقات معتبر کرده و گفت: تصمیمات تعرفه ای ترامپ از نظر تمام شرکت کنندگان در این نشست با قواعد و قوانین جهانی ناسازگار و غیر قانونی است.

وی در پایان نشست گروه موسوم به "جی هفت" متشکل از رهبران هفت کشور صنعتی جهان در کانادا گفت: «من مطمئن هستم که شرایط جدید می‌تواند به تحولات در اروپا سرعت بیشتری ببخشد.»

اولاف شولتس، وزیر دارایی آلمان، تصمیم اخیر ایالات متحده و قراردادن تعرفه های گمرکی روی محصولات فولاد و آلومینیوم را اشتباه و غیرقانونی خوانده و تصریح کرده که پاسخ اروپا به این اقدام باید "صریح، قاطع و هوشمندانه" باشد. او گفته است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید در برابر تصمیم‌های یک‌جانبه آمریکا یک‌پارچه عمل کنند و از رایزنی با شریکان تجاری بین‌المللی خود غافل نباشند.

کشورهای درگیر با تعرفه‌های گمرکی آمریکا می‌کوشند با هر وسیله‌ای دولت آمریکا را از اجرایی کردن این تصمیم بازدارند، تا روابط تجاری گذشته همچنان پابرجا بماند. وزیر دارایی آلمان امیدوار است که در نشست سران گروه موسوم به "جی هفت" که هفته آینده در کانادا برگزار می‌شود و در آن دونالد ترامپ نیز شرکت دارد، این امید به واقعیت تبدیل شود.

اولاف شولتس در باره این نشست گفت نظرهای ضد و نقیضی در نشست اخیر وزرای دارایی گروه هفت به همراه روسای بانک مرکزی این کشورها در کانادا مطرح شدند. و این همه اختلاف در نظرهای اعضای گروه "غیرعادی" است.

وزیر دارایی آمریکا با این حال هیچ گونه آمادگی برای کوتاه آمدن در این تصمیم آمریکا ر از خود نشان نداده و در عین حال تلاش کرد در برابر خبرنگاران نشان دهد که کشورش پشت خود را به گروه جی هفت نمی کند. وی در این باره گفت که ما به "جی هفت" اعتقاد داریم. این تشکل مهم ترین متحد و یا یکی از مهم ترین آن ها است.

وی مستقیما ارزیابی وزیر دارایی فرانسه که از جی شش به اضافه یک سخن گفته بود را رد کرده و آن را جی هفت نامید.

وزیر دارایی کانادا هم انتقاد شدیدی به تصمیمات تعرفه ای ترامپ علیه اروپا وارد کرد.

وزیر دارایی فرانسه همچنین از مذاکرات سخت و دشوار سخن به میان آورده و از دولت آمریکا درخواست کرد که در روزها و ساعت های آینده سیگنال مثبتی را به شرکای جی هفت ارسال کند تا تنش ها در مناقشات تجاری کاهش یابد.

وی همچنین تاکید کرد که حالا این در دست دولت آمریکا است که تصمیم درستی گرفته تا شرایط را آرام کند و دشواری ها را برطرف کند. زمان فشار می آورد.

در دیدار وزرای دارایی جی هفت مسئله تصمیمات تعرفه ای ترامپ علیه اروپا از موضوعات مرکزی بود.

"دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا روز پنج شنبه بی آنکه پیام توئیتری بنویسد و یا شخصا اظهار نظری کند این بار "ویلبور راس"، وزیر تجارت خود را جلو فرستاد و از این طریق اعلام کرد که از روز (جمعه) بر روی تمام واردات فولاد از اتحادیه اروپا و همچنین کانادا و مکزیک که تا به حال از این جریمه ها معاف بودند یک تعرفه گمرکی 25 درصدی و برای آلومینیوم 10 درصدی وضع خواهد کرد.

واشنگتن در ماه مارس این کشورها را از پرداخت تعرفه های گمرکی به صورت موقت معاف کرده بود. این معافیت در ساعت 6 بامداد اول ژوئن ( 11 خرداد) به وقت اروپای مرکزی به پایان رسید.

این تصمیم ترامپ با واکنش های شدیدی از طرف بسیاری مقامات اروپایی روبرو بوده است.

اروپاییان بلافصله بعد از این تصمیم ترامپ اعلام کردند که رسما در این باره به سازمان تجارت جهانی شکایت خواهند کرد و اقدامات متقابل را علیه کالاهای آمریکایی در پیش خواهند گرفت. این تحولات نگرانی درباره وقوع یک جنگ تجاری گسترده را افزایش داده است.