آلمان با بازگشت روسیه به 'گروه 7' مخالف است

مرکل در حاشیه نشست جاری سران کشورهای عضو گروه 7 در کانادا به خبرنگاران گفت: اعضای اروپایی گروه 7 توافق کرده اند که بازگشت روسیه به این گروه قابل قبول نیست مگر این که پیشرفتی در بحران اوکراین ایجاد شود.

این اظهارات مرکل که به دنبال دیدار وی با رهبران ایتالیا، انگلیس و فرانسه مطرح شد، نشانه مخالفت قوی با «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا بود که پیشتر خواستار عضویت دوباره روسیه در گروه هفت شده بود.

گروه 7 متشکل از هفت کشور بزرگ صنعتی جهان است که در سال 1975 با حضور شش کشور آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، انگلیس و آمریکا تشکیل شد و پس از آن کانادا به عنوان هفتمین کشور به آن ها پیوست.

بعد از پیوستن روسیه به این گروه نام آن به گروه 8 تغییریافت اما اعضای آن در اعتراض به الحاق کریمه به خاک روسیه در سال 2014 ، مسکو را از این گروه خارج کردند.

کشورهای اروپایی و غرب به بهانه الحاق کریمه و نقش ادعایی مسکو در ناآرامی های شرق اوکراین،مسکو را تحریم کردند. روسیه بارها اعلام کرده که دخالتی در درگیری های اوکراین ندارد.

نشست دو روزه سران کشورهای عضو گروه هفت روز گذشته (جمعه) در ایالت کِبِک کانادا آغاز به کار کرد و امروز به کار خود پایان خواهد داد.

برخی اخبار و گزارش ها حاکی از وجود انشقاق در گروه هفت در نتیجه اختلافات شدید میان شش عضو این گروه با آمریکا است تا حدی که احتمال خروج آمریکا از این گروه و تنزل گروه هفت به گروه شش، دور از انتظار نیست.