رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه و مخالفین به توافق رسیدند

پس از موافقت دانیل اورتگا رئیس جمهوری نیکاراگوئه و گروه های مخالف دولت برای دعوت از تیم های بین‌المللی حقوق‌بشر به این کشور برای انجام تحقیقات پیرامون تلفات خشونت‌های اخیر، رسانه های محلی اعلام کردند که طرفین در راستای توقف ناآرامی‌ و خشونت‌ها نیز به توافق رسیده‌اند.

این در حالیست که در جریان خشونت های اخیر ر این کشور بیش از ۲۰۰ نفر کشته شده اند.

«دانیل اورتگا» رئیس جمهوری نیکاراگوئه دوشنبه سوم اردیبهشت ماه سال جاری همزمان با ادامه اعتراضات گسترده مردمی در روزهای متوالی، درنطقی تلویزیونی اعلام کرد که اصلاحات در بخش تأمین اجتماعی که موجب تظاهراتی در سراسر کشور شده را به حالت تعلیق درآورده است.

در همین رابطه، رئیس جمهوری نیکاراگوئه بار دیگر از بخش خصوصی این کشور خواست تا با پیوستن به مذاکرات به خشونت‌های جاری پایان دهند.

اما رهبران کسب و کارها و بخش تجاری می‌ گویند زمانی به میز مذاکره باز خواهند گشت که سرکوب مخالفان متوقف شود.

این در حالیست که «رزاریو موریلو» معاون رئیس جمهوری نیکاراگوئه شنبه اول اردیبهشت ماه سال جاری گفته بود: دولت حاضر است با مخالفان وارد گفتگو شود.

اعتراضات اخیر مرگبارترین موج ناآرامی در نیکاراگوئه از زمان به قدرت رسیدن «دانیل اورتگا» رئیس جمهوری این کشور در سال ۲۰۰۷ به شمار می رود.

اعتراضات جاری به دنبال تصویب قانونی آغاز شد که سهم بازنشستگی را برای کارگران و کارفرمایان افزایش و مزایا را در کل، کاهش داد.

خشونت‌ ها چندی پیش و در زمانی آغاز شد که شماری از افراد بازنشسته به خیابان های ماناگوا هجوم آوردند. پس از آن، هزاران دانشجو و کارگر به آنها پیوستند. دست کم ۱۰۰ نفر در خشونت ها مجروح شده‌اند.