داماد پادشاه اسپانیا به جرم فساد مالی زندانی شد

منابع خبری روز دوشنبه گزارش داده‌اند «اینیاکی اوردانگارین»، همسر خواهر «فیلیپه ششم»، پادشاه اسپانیا که پیشتر در اتهام فساد مالی و فرار مالیاتی مجرم شناخته شده بود، زندانی شده است.

این خبر را خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه به نقل از مقامی که اشاره‌ای به نامش نشده، اعلام کرده است.

«اوردانگارین» که هم اکنون 50 سال سن دارد به تحصیل میلیون‌ها یورو پول غیرقانونی در فاصله سال‌های 2004 تا 2006 از طریق یک بنیاد غیرانتفاعی متعلق به خود در جزیره «مایورکا» متهم شده است. دادگاه عالی اسپانیا هفته گذشته وی را در این اتهامات مجرم شناخت و به تحمل پنج سال و 10 ماه زندان محکوم کرد.

مطرح شدن این پرونده فساد در سال 2010، زمانی که اسپانیا درگیر بحران مالی شدید بود، جنجال‌های زیادی به پا کرد. ژوئن 2014 که «خوآن کارلوس»، پادشاه قبلی اسپانیا بعد از 39 سال سلطنت قصد واگذاری تاج و تحت به پسرش «فیلیپه ششم» داشت، این رسوایی بیش از پیش جنجال برانگیخت.

اوردانگارین و همسرش « کریستینا دوبوربون» (خواهر پادشاه) از زمان بالا گرفتن این رسوایی از تمامی مراسم‌های عمومی رسمی خاندان سلطنتی اسپانیا کنار گذاشته شدند.

پادشاه فیلیپه ششم در سال 2015 این زوج را از القاب سلطنتی دوک و دوشس پالما محروم کرد و آنها در حال حاضر در سوئیس زندگی می‌کنند.