تکذیب یک شایعه توسط جریان حکیم

حبیب الطرفی' رئیس فراکسیون الحکمه در پارلمان عراق روز سه شنبه در اظهاراتی ادعای خروج این جریان از ائتلاف با سائرون و تبدیل شدن به یکی از جناح های مخالف در دولت آینده را نادرست خواند.

چند روز پس از آنکه سه ائتلاف انتخاباتی سائرون (سید مقتدا صدر)، الحکمه (سید عمار حکیم) و الوطنیه (ایاد علاوی) برای تشکیل فراکسیون بزرگتر در پارلمان آینده عراق اعلام ائتلاف کردند، مقتدا صدر و هادی العامری (ائتلاف الفتح) نیز از ائتلاف برای تشکیل چنین فراکسیونی خبر دادند.

برخی محافل و تحلیل های رسانی این دو ائتلاف را مغایر هم تفسیر کردند اما بیشتر اظهارنظرهای مرتبط با این دو ائتلاف نشانگر همپوشانی این دو است.

الطرفی درهمین راستا توضیح داد که تفاهم های سیاسی میان سائرون و الفتح و الحکمه بسیار جدی است و به مرحله بلوغ رسیده است.

وی افزود: الحکمه هیچ شرطی را برای دیگر جناح های سیاسی (جهت قرار گرفتن در یک ائتلاف) قرار نداده است و در ائتلاف هایش برای تشکیل دولت بعدی دنبال ایجاد دیدگاه های مشترک است.

رئیس فراکسیون الحکمه با اشاره به اینکه سائرون و الفتح بیشترین نزدیکی را به الحکمه برای تشکیل فراکسیون بزرگتر دارند تاکید کرد تاکنون هیچ خروج و یا مخالفتی در این زمینه اتفاق نیفتاده است.

پیش تر یک منبع به رسانه های محلی گفته بود پس از توافق سائرون برای تشکیل فراکسیون بزرگ شیعه، جریان حکمت ملی در نظر دارد از ائتلاف با سائرون خروج شود.

در چهارمین دوره انتخابات پارلمانی عراق که 22 اردیبهشت 97 با مشارکت 44.5 درصد واجدین شرایط برگزار شد، فهرست های انتخاباتی 'سائرون' (مقتدا صدر) با 54 کرسی، الفتح (هادی العامری) با 47 کرسی، النصر (حیدر العبادی) با 42 کرسی در رتبه اول تا سوم قرار گرفته اند.

دولت قانون (نوری المالکی) با 26 کرسی، دمکرات (مسعود بارزانی) با 24 کرسی، الوطنیه (ایاد علاوی) با 20 کرسی، جریان حکمت (سیدعمار حکیم) با 19 کرسی و اتحادیه میهنی (کوسرت رسول جانشین جلال طالبانی) با 18 کرسی در رده های بعدی قرار گرفته اند.