مجلس سنای آمریکا شمشیر را برای ترکیه از روبست

نمایندگان مجلس سنا روز دوشنبه با 85 رأی موافق در برابر تنها 10 رأی مخالف، سرانجام طرح ممنوعیت فروش جنگنده اف-35 به ترکیه را تصویب کردند. تصویب این طرح قرارداد فروش 100 جنگنده اف-35 به ارزش 10 میلیارد دلار را لغو و تنش آمریکا را با یکی از کلیدی‌ترین متحدان سازمان ناتو را افزایش می‌دهد.

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا نیز باید این طرح را تصویب کنند که در نهایت به قانون تبدیل شود و در این فرآیند احتمال تغییر در آن وجود دارد.

پیش از این نمایندگان کنگره در تاریخ 15 ژوئن در نامه‌ای خطاب به جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، نوشته بودند: نگرانی ما در خصوص فروش جنگنده اف-35 به ترکیه به برنامه این کشور برای خرید سامانه موشکی زمین به هوای اس-400 از روسیه برمی‌گردد. قابل تصور نیست که ما فناوری جنگنده اف-35 را در دستان روابط در حال گسترش روسیه و ترکیه قرار دهیم.

این گروه از نمایندگان کنگره در نامه خود این ادعا نیز را مطرح کردند که ترکیه فعالانه در حال اقدام برای تضعیف منافع آمریکا در سراسر جهان است و هشدار دادند که در اختیار قرار دادن جنگنده‌های اف-35 باعث افشای مهمترین اسرار نظامی محافظت شده آمریکا خواهد شد. همچنین در این نامه ضمن یادآوری اظهارات رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه درباره تهدید به حمله به سربازان آمریکایی در سوریه نوشته شد: ما مطمئن نیستیم که ترکیه از این جنگنده‌ها در منطقه مسئولانه استفاده خواهد کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در واکنش به این اقدام قانونگذاران آمریکا، درخواست لغو قرارداد خرید سامانه موشکی از روسیه را رد کرده و بارها از واشنگتن خواسته تا به تعهدات خود پایبند باشد و جنگنده اف-35 را در اختیار آنکارا قرار دهد.

اردوغان اخیرا نیز تهدید کرد در صورت امتناع واشنگتن از عمل به تعهدات خود، آنکارا مجبور خواهد بود این جنگنده نظامی را از کشوری دیگر خریداری کند و روسیه یکی از گزینه‌های احتمالی آنکارا خواهد بود.