قضیه‌ای که پوتین با رئیس جمهور کره جنوبی توافق دارد

 «مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی گفت که وی و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در مسئله خلع سلاح اتمی و ایجاد صلح در شبه جزیره کره، هدف مشترکی را دنبال می‌کنند.

به نوشته خبرگزاری «یونهاپ»، مون روز چهارشنبه (امروز) گفت که هدف مشترک کره جنوبی و روسیه در خلع سلاح اتمی در شبه جزیره کره، به توسعه مشترک دو کشور و کل منطقه می‌انجامد.

مون قبل از سفر سه روزه خود به روسیه که پنج‌شنبه (فردا) آغاز می‌شود، گفت: «رئیس جمهور پوتین و من، دیدگاهی مشترک از صلح و خوشبختی در اوراسیا داریم... سیاست‌ جدید شرقی که روسیه برای توسعه اقتصادی خود آن را ترویج می‌کند و سیاست جدید شمالی که من برای کمک به موتور جدید پیشرفتمان آن را آماده می‌کنم، شباهت‌های زیادی دارند... راه‌های ارتقا‌ء بیشتر همکاری‌مان در چنین زمینه‌هایی را مورد بحث قرار دهیم».

مون درباره دیدار دو هفته پیش «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا گفت که این دیدار از آنچه وی امید داشت، موفقیت‌آمیزتر بود.

وی افزود، به محض برقراری صلح در شبه جزیره کره، می‌توان همکاری اقتصادی میان دو کره را آغاز کرد که این همکاری می‌تواند رابطه‌ای سه‌جانبه با حضور روسیه در کنار دو کره باشد. مون همچنین پیشنهاد داد، گاز طبیعی روسیه از طریق لوله به کره شمالی منتقل شود.

رهبر کره شمالی دو هفته پیش از این برای اولین با ترامپ دیدار کرد. این دیدار که در سنگاپور برگزار شد، با امضای سندی به پایان رسید که طی آن کره شمالی به خلع سلاح اتمی و آمریکا به تضمین امنیت برای پیونگ یانگ، متعهد شدند.