16 فروند اف 16 در راه بحرین

وزارت دفاع آمریکا با انتشار بیانیه‌ای روز جمعه اعلام کرد که شرکت «لاکهید مارتین» برنده مناقصه تولید شانزده فروند جنگنده «اف-۱۶» برای بحرین شده است.

به نوشته وبگاه «دیفنس پست» دولت بحرین در اکتبر سال گذشته از نهایی شدن قراردادی با آمریکا به ارزش ۳.۸ میلیارد دلار برای خرید جنگنده‌های اف-۱۶ خبر داد.

«سرلشگر شیخ حمد بن آل خلیفه» فرمانده نیروی هوایی بحرین در این باره اعلام کرد که امیدوار است تا این جنگنده‌ها در سال ۲۰۲۱ به این کشور ارسال شوند.

این در حالی است که نیروی هوایی بحرین اینک مجهز به بیست فروند جنگنده اف-۱۶ وایپر است. جنگنده اف-۱۶ وایپر مجهز به سامانه‌های جدید جنگ الکترونیک است. این جنگنده نسل چهارم از جمله هواپیما‌های جنگی مورد علاقه بیشتر کشور‌های جهان است.

فروش این جنگنده‌ها به بحرین در در زمان «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا تصویب شد، اما با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس جمهور کنونی این امر به خاطر مسائل حقوق بشر در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت که بعدا با دستور ترامپ مسئله حقوق بشر بحرین رفع و این کشور امیدوار به دریافت دیگر محموله از جنگنده‌های جدید اف-۱۶ شد.

بحرین نخستین کشور عرب واقع در خلیج فارس است که به جنگنده‌های «اف ۱۶ بلاک ۷۰» مجهز خواهد شد.

وبگاه «دیفنس نیوز» نیز در این زمینه نوشت: اف -۱۶ بلاک ۷۰ جدیدترین نسخه از این جنگنده نسل چهارم است که سامانه‌های اویونیک و سازه‌اش ارتقا یافته و به نسبت نمونه‌های قبلی در مجموع پنجاه درصد ارتقاء یافته است.

«ناجی ملاعب» تحلیلگر امور نظامی در این‌باره اظهار داشت که جدیدترین خرید جنگنده از سوی بحرین که قبلا در قیاس با عربستان و قطر کمتر هزینه نظامی می‌کرد نشانه این است که این کشور اینک به طور کامل در مسیر متحدانش قرار گرفته و می‌خواهد مانع از نفوذ ایران در منطقه شود.

بر این اساس، موسسه تحقیقاتی «سیپری» در سوئد در فوریه گذشته اعلام کرد همه کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس به جز بحرین خرید‌های تسلیحاتی را بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ و نیز ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ افزایش دادند، اما بحرین از کشور‌های پرتنش با ایران، واردات تسلیحاتی خود در سال‌های ذکر شده را تا نوزده درصد کاسته بود.

این تحلیلگر نظامی در خاتمه افزود که خرید جنگنده‌های اف- ۱۶ آغاز برنامه افزایش وسعت ناوگان هوایی بحرین است.

بر اساس آخرین تحلیل‌ها نیروی هوایی بحرین شامل هر ۲ نوع جنگنده‌های بال ثابت و هواپیماهای بال متحرک از شرکت‌های مختلف بوده و شمار کل پرنده‌های جنگی این کشور ۱۰۴ فروند است.