دستگیری سه تبعه آلمانی در جریان برگزاری انتخابات در ترکیه

به نقل از روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ"، سه تبعه آلمانی در جریان برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در ترکیه دستگیر شدند.

این سه تبعه آلمانی به دعوت حزب مخالف دکوکراتیک خلق‌های ترکیه به منظور نظارت بر روند انتخابات به این کشور سفر کرده بودند.

بر اساس اطاعات خبرگزاری آلمان دو تبعه آلمانی دستگیر شده از شهر کلن و یک زن از ایالت زاکسن-آنهالت در منطقه‌ای در جنوب شرقی ترکیه توسط پلیس دستگیر شدند. وزارت امور خارجه آلمان این دستگیری‌ها را تایید کرده است. یک سخنگوی این وزارتخانه در گفتگو با خبرگزاری آلمان تاکید کرده که این مورد برای ما محرز است. سفارت در آنکارا در حال پرداختن به این مسئله است.

به نوشته روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ"، این سه تبعه آلمانی ناظر رسمی انتخاباتی یک سازمان بین المللی نبودند و جزو یک تور یازده نفره از آلمان بودند که به دعوت حزب مخالف دموکراتیک خلق‌ها به این کشور سفر کرده بودند.

یکی از این اتباع آلمانی در مصاحبه با خبرگزاری آلمان گفته بود که ما عمدا به منطقه‌ای رفتیم که ناظران رسمی شورای اروپایی و سازمان امنیت و همکاری اروپا در آنجا حضور نداشتند. اما از طرف پلیس به صورت گسترده برای بررسی روند انتخابات ممانعت به عمل آمد.

آندره هونکو، از نمایندگان حزب چپ در پارلمان آلمان در پیامی توئیتری اعلام کرد که دستگیری بسیاری ناظران انتخاباتی در شهر‌های مختلف ترکیه در جریان انتخابات وجود داشته است. برخی از آن‌ها دوباره آزاد شده اند. هونکو هم قرار بود به عنوان ناظر انتخاباتی به ترکیه سفر کند که البته آنکارا از این سفر وی ممانعت به عمل آورد.

انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری ترکیه که از ساعت ۸ صبح به وقتی محلی آغاز شده بود دقایقی پیش به پایان رسید.

در این انتخابات ۵۶ میلیون و ۳۲۲ هزار و ۶۳۲ نفر واجد شرایط رای دادن بودند که آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در ۱۸۰ هزار و ۶۵ مرکز اخذ رای در سراسر کشور به صندوق خواهند انداخت.

در این انتخابات احزاب و گروه‌ها برای ۶۰۰ کرسی پارلمان رقابت کردند و نیز ۶ کاندیدا به دنبال صندلی ریاست جمهوری هستند.

بعد از رفراندوم قانون اساسی در ترکیه اختیارات ریاست جمهوری افزایش چشمگیری یافته و از این رو انتخابات ریاست جمهوری در این کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.

مناسبات بین آنکارا و برلین از بعد از کودتای نظامی نافرجام در ترکیه و برگزاری رفراندوم قانون اساسی در این کشور به شدت متشنج شده است. ترکیه تا به حال تعداد زیادی از اتباع آلمانی را به اتهام حمایت از تروریست‌ها دستگیر کرده و تعدادی از آن‌ها را آزاد کرده است.

آلمان آنکارا را متهم به سرکوب معترضان و بازداشت‌های گسترده مخالفان کرده و چندین مرحله خواستار آزادی اتباع آلمانی دستگیر شده در ترکیه شده است.