طالبان درخواست ادامه آتش‌بس را رد کرد

در بیانیه ای که سخنگوی طالبان ذبیح الله مجاهد روز دوشنبه منتشر کرد، از فعالان جامعه مدنی افغانستان و دیگران خواسته شده تا فریب "شعارهای" صلح را نخورده و بازیچه نیروهای آمریکایی و خارجی که طالبان قصد بیرون راندن آن ها را دارد، نشوند.

به نقل از رویترز، سخنگوی طالبان از طرفداران آتش بس نیز انتقاد کرد که چرا هیچ گاه به موضوع اشغال افغانستان توسط قوای بیگانه و یا لزوم خروج نیروهای خارجی اشاره ای نکرده و تنها هدف آن ها خلع سلاح طالبان و ایجاد رژیمی تحمیل شده توسط متجاوزین می باشد.

پس از آتش بسی که به مناسبت عید فطر میان طالبان و دولت کابل اعلام شده بود، بسیاری از مبارزان غیرمسلح طالبان در پایتخت و دیگر شهرها به میان سربازان دولتی و مردم غیرنظامی آمده و در جشن عید شرکت کردند. این اتفاق موجب افزایش امیدها برای تمدید آتش بس شده بود.

طبق گزارشی که رسانه افغانستانی «آریانا نیوز» روز دوشنبه منتشر کرد، در حالی که رئیس جمهور افغانستان اشرف غنی پس از پایان آتش‌بس در روزهای عید فطر، این آتش‌بس را بطور یکجانبه تا 10 روز دیگر تمدید کرده بود، اما مقامات امنیتی از دستور تازه وی برای نقض آتش‌بس خبر داده‌اند.

بر اساس این آتش‌بس، نیروهای امنیتی افغان موظف بودند تا تنها در صورت وقوع حمله از خود دفاع کنند و اجازه عملیات تهاجمی علیه طالبان را نداشتند.