توکیو برای مقابله با جنگ تجاری آمریکا تردید دارد
این اظهارات آبه در حالی است که ترامپ تصمیم گرفته است ژاپن را از تعرفه‌های واردات فولاد و آلومینیوم معاف نکند اتحادیه اروپا و چین با اتخاذ اقداماتی متقابل به آمریکا واکنش نشان داده اند، اما ژاپن علیرغم طرح این موضوع در سازمان تجارت جهانی، تا کنون مقابله به مثل نکرده است.

در همین حال 'استیون منوچین' وزیر خزانه داری ایالات متحده آمریکا می‌گوید که چین تنها هدف محدودیت‌های سرمایه گذاری که دولت ترامپ قرار است اعلام کند، نیست.

منوچین در توئیتر خود نوشت «بیانیه‌ای که منتشر خواهد شد خاص چین نیست، بلکه تمام کشور‌هایی که تلاش می‌کنند فناوری آمریکا را سرقت کنند، شامل می‌شود».

ترامپ گفته است که تا روز ۳۰ ژوئن (۹ تیر) محدودیت‌های پیشنهادی را بر سرمایه گذاری‌های خارجی اعلام خواهد کرد.

بنابر گزارش رسانه‌های آمریکایی، مقام‌های دولت ترامپ انتظار دارند خرید کسب و کار‌های چینی برای مسدود کردن خروج دانش فناوری سطح بالا را محدود کنند.

آمریکا با این استناد که واردات فولاد و آلومینیوم تهدیدی برای امنیت ملی این کشور محسوب می‌شود، بر این محصولات تعرفه‌های سنگینی وضع کرده است.

این تعرفه‌ها نه تنها در مورد چین که تولید بیش از حد آن گفته می‌شود باعث افزایش واردات ارزان می‌شوند، بلکه در مورد اتحادیه اروپا، ژاپن و کشور‌های دیگر نیز اعمال می‌شود.

بغیر از آمریکا، کشور‌های دیگر هم ادعا کرده اند که چین حق مالکیت معنوی را نقض کرده است.

اما اگر محدودیت‌های سرمایه گذاری آمریکا بسیاری از کشور‌های ثالث را هدف قرار دهد، به احتمال بسیار زیاد آن‌ها نسبت به این اقدام بشدت واکنش نشان خواهند داد.

با افزایش بیشتر اصطکاک تجاری، تحلیلگران تاثیر بیشتری را بر اقتصاد جهان پیش بینی می‌کنند.