انتقاد سازمان عفو بین‌الملل از دیوان عالی آمریکا

سازمان عفو بین الملل در بیانیه ای اعلام کرد: «این سیاست نفرت انگیز نه تنها برای آنهایی که قصد سفر به آمریکا و یا کار و تحصیل در این کشور را دارند؛ بلکه برای آنهایی که از خشونت گریخته اند و به دنبال امنیت هستند، یک فاجعه است. این تصمیم باعث می‌شود مردم در کشورهای جنگ زده حبس شوند و نتوانند برای یافتن امنیت در آمریکا و یا پیوستن به خانواده‌هایشان به این کشور سفر کنند.

در ادامه این بیانیه آمده است: برخی از افرادی که به موجب این طرح ضدمهاجرتی از سفر به آمریکا منع شده اند، از کشوری فرار می کنند که آمریکا در ایجاد ناامنی در آن نقش داشته است. از جمله آنها می توان به کشورهای یمن و سوریه اشاره کرد. این شرایط همانند این است که خانه ها را آتش بزنیم و درب های فرار را به روی آنها قفل کنیم. این ممنوعیت ضداسلامی هیچ جایگاهی در کشوری که ادعای ارزش قائل شدن برای حقوق بشر را می کند، ندارد.

سازمان عفو بین الملل از جمله منتقدان سرسخت طرح ممنوعیت ضدمهاجرتی ترامپ از زمان پیشنهاد آن بوده است. علاوه بر سازمان عفو بین الملل، تعدادی از قانونگذاران دموکرات و سازمانهای دیگر هم این اقدام دیوان عالی آمریکا را برای تأیید طرح ضدمهاجرتی دونالد ترامپ، محکوم کردند.

اتحادیه آزادی های شهروندی آمریکا اعلام کرد: «تاریخ این اقدام آمریکا را قضاوت خواهد کرد».

«کیث الیسون»، نماینده ایالت مینستوتا در مجلس نمایندگان آمریکا هم با انتقاد از این تصمیم دیوان عالی آمریکا اعلام کرد که تأیید این طرح ضدمهاجرتی باعث «مشروعیت بخشیدن به تبعیض و اسلام هراسی» می شود.

 ترامپ اوایل سال 2017 فرمان مهاجرتی ممنوعیت سفر اتباع کشورهای ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، یمن و سوریه را برای ورود به آمریکا صادر کرد. اندکی پس از صدور این فرمان، عراق از فهرست این کشورها مستثنی شد. دیوان عالی آمریکا هم روز گذشته این فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ را تأیید کرد.