به گزارش مهر،در حالی که خاورمیانه اخیرا شاهد انقلابهای مردمی جهت توجه به کرامت انسانی و ارزشهای اخلاقی بوده است به نظر می رسد در اروپا مسیری کاملا معکوس با این خواسته ها در جریان است.

سیستم سرمایه داری غرب طی ماههای اخیر با سرازیرشدن مردم به خیابانها و فریاد آنها جهت برابری حقوق به روزهای پایانی و افول خود رسید. فصل مشترک اعتراضاتی که در اسپانیا، پرتغال، یونان، ایتالیا، انگلیس و آمریکا شاهد آن بودیم تاکید بر لزوم تغییر و توجه به خواسته های قشری بود که زیر آوار رژیمهای سرمایه داری له شده بودند.

با وجود سانسور شدید خبرهای جنبش مردمی در اروپا و آمریکا به طور حتم می توان لایه هایی از مطالبات کرامت طلبانه و ارزشگرا در این بین مشاهده کرد. خواسته هایی که در بین اقشار مردمی از گذشته وجود داشته اما تمرکز سیستمهای غربی بر اصل سرمایه داری، تمامی این اخلاقیات را زیر سوال برده است.

از سوی دیگر بحران مالی در کشورهای اروپایی در سال ۲۰۱۲ به اوج خود رسیده و سران اروپایی را نیز به برگزیدن سیاستهای ریاضت طلبانه وادار کرده است. در این میان وضعیت برخی کشورها از جمله یونان، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا بدتر ارزیابی می شود. منابع خبری این روزها در گزارشهایی از مخالفتهای شدید مردمی با اتخاذ سیاستهای ریاضت طلبانه خبر می دهند.

اما آن روی سکه چه خبر است و درون جوامع اروپایی در این روزها چه می گذرد. در اینجا کافی است نگاهی حتی گذرا به برخی اخبار منتشرشده در رسانه های خبری داشته باشیم. بررسی این اخبار از فرصت طلبی برخی اربابان سرمایه دار اروپا حکایت دارد که در این شرایط سخت اقتصادی از هرگونه ترفند غیراخلاقی جهت سودآوری بیشتر صرفنظر نمی کنند.

در همین راستا روز گذشته شعبه یک شرکت معروف تولید لباس اسپانیایی(دیسگوال) در شهر لیون فرانسه از تخفیفاتی ویژه برای کسانی خبر داد که به صورت نیمه برهنه اقدام به خریداری البسه می کنند. این مسئله باعثهجوم خریدارانی شد که به صورت زننده ای اقدام به خرید می کردند. از طرفی شرکت فروشگاههای زنجیره ای(Etam) در پاریس اخیرا از مدلهای نیمه برهنه جهت تبلیغ محصولات خود استفاده می کند.

شنیدن این نوع اخبار این روزها در اروپا و آمریکا به مسئله ای عادی تبدیل شده است. نکته مشترک در تمامی این خبرها ترویج بی اخلاقی در قاره ای است که در کاملا غرق در بحران مالی شده است.