رفتار نامتعارف ترامپ سران ناتو را نگران کرد

کشور‌های اروپایی در حالی برای نشست ناتو در «بروکسل» آماده می‌شوند که همگی نگران هستند رفتار‌های غیرقابل پیش‌بینی رئیس‌جمهور آمریکا، اختلالاتی را در روند برگزاری این نشست به وجود آورد.

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در گزارشی به نشست آتی «ناتو» در بروکسل اشاره کرد و نوشت که ناتو یکسال در تدارک برای برگزاری نشست ماه ژوئیه خود بوده، اما یک عامل غیرقابل پیش‌بینی وجود دارد و آن «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا است.

در ادامه این گزارش در خصوص این نشست و نگرانی کشور‌های اروپایی از تقابل با ترامپ آمده است که همپیمانان اروپایی از تقابل با ترامپ که در نشست ماه ژوئن گروه موسوم به گروه هفت (G-۷) در کانادا نیز حضور داشت، بسیار نگران هستند.

طبق این گزارش، آن‌هایی که در نشست هفت اقتصاد بزرگ جهان حضور داشتند، رئیس‌جمهور آمریکا را به عنوان فردی، عصبانی، مسخره، سرگردان و بی‌ادب به ویژه با میزبان این نشست یعنی «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان توصیف کرده‌اند.

نیویورک‌تایمز توضیح داد که ترامپ در نشست کانادا بر دو ایده ثابت خود متمرکز شده بود: ناعادلانه بودن تجارت با همپیمانان اروپایی و مشارکت ناکافی آن‌ها در هزینه‌های نظامی.

بنا بر گزارش‌ها ترامپ سپس، نشست گروه ۷ را زودتر از موقع ترک کرد و به سمت «سنگاپور» رفت و در آنجا «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی را مورد تمجید قرار داد.

نیویورک‌تایمز گزارش کرد که دولت ترامپ، کشور‌های غربی اروپا را به عنوان «کشور‌های مفت‌خوری» توصیف کرد که از صلحی استفاده می‌کنند که با بودجه آمریکا به دست آمده است و آن‌ها را قادر ساخته که سیستم‌های مزایای اجتماعی گسترده‌ای را برای خود به وجود آورند. ترامپ معتقد است که تمامی این پیشرفت‌ها به این دلیل است که کشور‌های اروپایی هزینه اندکی صرف دفاع از خود می‌کنند.

ترامپ همچنین اتحادیه اروپا را متهم کرده است که از سخاوتمندی آمریکا به نفع خود استفاده می‌کند و به همین دلیل مقامات اروپایی و برخی مقامات آمریکایی می‌گویند که این وحشت در آن‌ها به وجود آمده است که ترامپ در نشست ناتو نیز مشابه الگویی که در نشست کانادا دنبال کرده است را در پیش بگیرد.

«نیکلاس برنز» نماینده سابق در ناتو و دیپلمات آمریکایی که در هر دو دولت جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا خدمت کرده است، این سؤال را درباره حضور ترامپ در نشست ناتو مطرح کرد: «کدام ترامپ (در نشست ناتو) حضور پیدا خواهد کرد؟»

این دیپلمات اسبق آمریکا با اشاره به تمایل رئیس‌جمهور آمریکا برای دیدار با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه نوشت که بحث اصلی نشست ناتو «باید درباره اقدام ناتو در مهار روسیه در شرق اروپا باشد، اما ممکن است ترامپ همه چیز را به نفع [ولادیمیر]پوتین [رئیس‌جمهور روسیه]خراب کند. اگر ترامپ از راه برسد و (همه را) وادار به مذاکره با روسیه کند بدون آنکه در عوض بتوان به دستاوردی روشن با روسیه رسید، هرج و مرجی در ناتو به وجود خواهد آمد».

این گزارش ادامه می‌دهد، حتی مقامات ارشد آمریکا نیز می‌گویند که اطلاع چندانی از اهداف و نیات ترامپ در نشست ناتو ندارند و به مقامات اروپایی گفته‌اند که تمامی امور به حال ترامپ در زمان ورود به بروکسل و آنچه که رسانه‌های محبوب وی همچون فاکس‌نیوز بر آن تأکید می‌کنند، بستگی دارد.

با اینحال طبق گزارش نیویورک‌تایمز، هیچ کس انتظار ندارد که ترامپ در این نشست دو روزه با رهبران ۲۸ کشور دیگر سکوت پیشه کند.

طبق این گزارش، کشور‌های اروپایی همچنین در خصوص سرنوشت «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا که از حامیان برجسته ائتلاف ناتو است، نگران هستند و از طرف دیگر با وجود «جان بولتون» به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا و «مایک پامپئو» به عنوان وزیر خارجه آمریکا، ترامپ توصیه وزیر دفاع آمریکا درباره کره شمالی و حفظ برجام را نادیده گرفت.

بنا به گفته «جولیانه اسمیت»، که معاون مشاور امنیت ملی «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا بوده، در نشست گروه ۷، ترامپ نظر برخی از رهبران اروپایی درباره متیس را پرسیده است.

به گفته وی اگر رهبران اروپایی از متیس دفاع می‌کردند برایشان بد می‌شد و به همین دلیل گفتند که متیس در قضیه لزوم تخصیص دو درصد هزینه دفاعی، موضع سرسختانه‌ای در قبال آن‌ها دارد. هدف آن‌ها این بود تا از این طریق وزیر دفاع آمریکا را به نوعی نجات دهند.

بر اساس این گزارش، کشور‌های اروپایی نگرانند که ترامپ در نشست ناتو به ویژه نشست با مرکل، هزینه‌های نظامی را به موضوعات تجاری ارتباط دهد.

«دنیل شوارتزر» مدیر شورای روابط خارجی آلمان گفته است: «با تعرفه‌های احتمالی بر خودرو‌های اروپایی و نشست ناتو، فشار بر اروپا در حال افزایش است».

طبق این گزارش، برلین نگران تحریم‌های احتمالی آمریکا علیه خط لوله «نورد استریم ۲» از روسیه به آلمان، تعرفه‌های جدید بر خودرو‌های خارجی و تحریم‌های ثانویه آمریکا علیه شرکت‌های اروپایی هستند که ممکن است با هدف نجات برجام، در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

نیویورک‌تایمز ادامه داد، کشور‌های اروپایی نگران هستند از آنجایی که پوتین مخالف هرگونه عضو جدید ناتو است، ممکن است ترامپ تلاش کند تا با دعوت جمهوری مقدونیه شمالی به این پیمان نظامی مخالفت کند و آن را بلوکه کند.