تظاهرات مردم انگلیس علیه ترزا می

تظاهرکنندگان در این حرکت اعتراضی از مرکز لندن به سمت دفتر نخست‌وزیر انگلیس راهپیمایی کرده و شعارهایی را علیه سیاست‌های ریاضتی 'می' در حوزه بهداشت و درمان سر می‌دادند. آن‌ها همچنین شعارنوشته و پارچه نوشته‌هایی را در دست داشتند که روی آن‌ها سیاست خصوصی‌سازی نظام بهداشت انگلیس موردانتقاد قرارگرفته بود.

'ان چ اس' را نجات دهید'، 'از هزینه‌های نظامی بکاهید نه از هزینه‌های درمانی' و 'ان.اچ.اس را به ما برگردانید' از دیگر شعارنوشته‌هایی بود که مردم در این تظاهرات در دست داشتند.

شمار زیادی از کارکنان سازمان خدمات بهداشت ملی انگلیس، رهبران احزاب سیاسی، اتحادیه‌های کارگری و هنرمندان نیز در این حرکت اعتراضی شرکت داشتند.

جرمی کوربین رهبر حزب کارگر که در این مراسم حضور داشتند، طی اظهاراتی در مقابل دفتر نخست‌وزیری انگلیس، تصمیم اخیر «می» برای افزایش مالیات عمومی به‌منظور جبران هزینه‌های بهداشتی را به‌شدت موردانتقاد قرارداد.

نخست‌وزیر انگلیس چندی پیش ادعا کرده است که از محل صرفه‌جویی به دلیل نپرداختن هزینه عضویت در اتحادیه اروپا و افزایش مالیات‌ها بودجه نظام درمانی کشور را افزایش خواهد داد.

نظام بهداشتی رایگان در بین همه اقشار مردم این کشور بسیار محبوب بوده و رسیدگی به آن می‌تواند موجب افزایش محبوبیت یک حزب شود. بااین‌حال اعداد و ارقام «می» در این رابطه از طرف موافقین و مخالفین دولت موردتردید قرارگرفته است.

کوربین در سخنان خود اظهار کرد: کاهش تعمدی هزینه‌های بهداشتی که موجب فرار پزشکان حاذق از کشور شده، نظام بهداشت را به مرحله ورشکستی کشانده است.

وی زمان طولانی و غیرقابل‌قبول انتظار بیماران، رها شدن بیماران در برانکارد راهروهای بیمارستان، تأخیر در خدمات آمبولانس کشور را ناشی از سیاست‌های غلط دولت محافظه‌کار انگلیس برشمرد و افزود: درصورتی‌که حزب کارگر سرکار آید، برنامه خصوصی‌سازی نظام بهداشت پایان داده خواهد شد.

این تظاهرات پس‌ازآن صورت می‌گیرد که یک‌نهاد تحقیقاتی وابسته به اتحادیه کارگری انگلیس از کمبود پزشک در سراسر این کشور خبر داده است. بر اساس نتایج این تحقیقات مناطقی همچون لوتن و یا میلتون کینز با 43 درصد کمبود پزشک مواجه هستند.

فرانسی اوگرادی دبیر کل اتحادیه کارگری انگلیس دراین‌باره هشدار داد: کاهش هزینه‌های سازمان خدمات بهداشت ملی منجر به کمبود پزشک، پرستار و امکانات درمانی شده و اوضاع را بحرانی کرده است. او تنها راه نجات نظام بهداشتی را تزریق بودجه و اعتبارات بیشتر دانست و تصریح کرد که دولت بایستی اطمینان حاصل کند که پول مالیات‌دهندگان صرف هزینه‌های درمانی می‌شود و نه به سود عده‌ای دلال.

سازمان خدمات بهداشت ملی انگلیس (ان اچ اس) برای اولین بار در سال 1948 و پس از پایان جنگ دوم جهانی به‌منظور ارائه خدمات درمانی به آسیب دیدگان و مجروحان جنگی راه‌اندازی شد و در حال حاضر با داشتن یک‌میلیون و 600 هزار کارمند، به‌صورت رایگان به مردم انگلستان خدمات بهداشتی ارائه می‌کند.