زمان رونمایی از کابینه جدید اردوغان مشخص شد

در انتخابات روز 24 ژوئن 2018 (سوم تیرماه 1397) رجب طیب اردوغان به عنوان نخستین رییس جمهوری ترکیه در نظام ریاستی انتخاب شده است.

با تغییراتی که در همه پرسی قانون اساسی سال گذشته ترکیه به تصویب رسیده، علاوه بر حذف پست نخست وزیری، اردوغان رییس جمهوری منتخب، رییس دولت و کابینه خواهد بود.

رییس جمهوری جدید برای آغاز کار خود و اعضای کابینه جدید در نظام ریاستی، نیاز به رای اعتماد مجلس ندارد و فعالیت دولت جدید پس از سوگند رییس جمهوری در مجلس و معرفی کابینه آغاز می شود.

یلدریم طی سخنرانی در استانبول افزود: انتخابات در ترکیه به پایان رسیده و اوضاع به حالت عادی برگشته است و از این به بعد تلاش های خود را افزایش خواهیم داد و دولت جدید کار خود را تا سال 2023 ادامه خواهد داد.

وی که آخرین نخست وزیر ترکیه در نظام پارلمانی محسوب می شود، با بیان این که ظرفیت های ترکیه بالاتر از جایگاه فعلی این کشور است، اظهار کرد: صادرات ترکیه باید افزایش بیشتری یابد چرا که میزان کنونی کافی نیست.

آخرین نخست وزیر ترکیه در نظام پارلمانی بدون اشاره به میزان کسری تراز تجاری ترکیه که بیش از 50 میلیارد دلار می باشد، افزود: با افزایش صادرات کسری تراز تجاری ترکیه باید کاهش یابد و بر این اساس ضرورت دارد که سرعت رشد صادرات ترکیه افزایش یابد.

وی با اشاره به برنامه ریزی در زمینه توسعه صادرات در دوره دولت جدید ترکیه در نظام ریاستی، شمار صادر کنندگان ترکیه را بیش از 70 هزار نفر اعلام کرد و گفت: هدف ما رساندن این رقم به بیش از 120 هزار صادر کننده است.

یلدریم با اشاره به برخی مداخله های خارجی در فرایند انتخابات اخیر ترکیه بیان کرد: کسی نمی تواند سیاست ترکیه را طراحی کند و تنها اراده مردم تعیین کننده است و مردم ترکیه نیز بدون توجه به این مداخله ها در انتخابات شرکت کردند.

 بنا به اعلام رسانه های ترکیه بینالی یلدریم نخست وزیر کنونی ترکیه در نظام جدید حکومتی به عنوان اصلی ترین گزینه حزب حاکم برای ریاست مجلس ملی این کشور مطرح شده است.

پست سیاسی کنونی یلدریم در پی تغییر نظام حکومتی از پارلمانی به ریاستی حذف شده و وی آخرین نخست وزیر ترکیه به شمار می رود.

زمان آغاز به کار مجلس جدید ترکیه، روز هفتم جولای(16 تیرماه 1397) و زمان تحلیف ریاست جمهوری روز هشتم جولای(17 تیرماه) تعیین شده است.

بر اساس اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه، در انتخابات روز 24 ژوئن 2018(سوم تیرماه 1397) از میان تعداد 59 میلیون و 354 هزار نفر واجد شرایط در داخل و خارج از این کشور 51 میلیون و 183 هزار و 729 نفر پای صندوق های رای رفته اند و میزان مشارکت در این انتخابات 86.2 درصد بوده است.

بنا به اعلام این نهاد، در این انتخابات رجب طیب اردوغان رییس جمهوری کنونی و نامزد حزب عدالت و توسعه با کسب 26 میلیون و 325 هزار و 188 رای که معادل 52.59 درصد مجموع آرای انتخاباتی بود، به عنوان رییس جمهوری جدید ترکیه انتخاب شد.

بر اساس نتایج اعلام شده در انتخابات مجلس ترکیه نیز، ائتلاف 'جمهور' متشکل از حزب حاکم عدالت و توسعه به رهبری اردوغان و حزب حرکت ملی به رهبری دولت باغچه لی در قالب ائتلافی 53.66 درصد آرای انتخابات را کسب کرده و این ائتلاف 344 کرسی مجلس 600 نفره ترکیه را در اختیار خواهد داشت.

بر اساس این نتایج، در این انتخابات حزب حاکم عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان رییس جمهوری کنونی و نامزد پیروز ریاست جمهوری که در قالب ائتلاف جمهور حضور داشت، با کسب 42.56 درصد مجموع آرا و با به دست آوردن 295 کرسی، به عنوان حزب پیشتاز رقابت انتخابات مجلس ترکیه بود ولی نتوانست به تنهایی حائز اکثریت در مجلس 600 نفره ترکیه شود.

سعدی گوون رییس شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد که نتایج قطعی انتخابات ریاست جمهوری و مجلس ترکیه در تاریخ پنجم جولای 2018 برابر با 14 تیرماه 1397 اعلام می شود.

وی افزود: بر اساس قانون اساسی ترکیه، سه روز بعد یعنی در تاریخ هشتم جولای برابر با 17 تیرماه 1397، نخستین جلسه مجلس ترکیه با حضور همه نمایندگان منتخب تشکیل شده و در این جلسه برابر قانون اساسی، مسن ترین نماینده منتخب به عنوان رییس سنی و موقت مجلس انتخاب می شود.

وی اظهار کرد: در این جلسه، مراسم سوگند نمایندگان مجلس ترکیه هم برگزار می شود.

در مدت حداکثر 10 روز پس از این تاریخ نیز رییس مجلس، هیات رییسه، روسای کمیسیون ها، شوراها و نهادهای قوه مقننه ترکیه بر مبنای تعاملات حزبی و ائتلافی انتخاب و تعیین می شود.

بینالی یلدریم نخست وزیر کنونی ترکیه که از طرف حزب حاکم عدالت و توسعه و از شهر ازمیر راهی مجلس شده است، از شانس بیشتری برای به دست گرفتن ریاست مجلس ترکیه برخوردار است.

انتخابات همزمان ریاست جمهوری با حضور 6 نامزد و مجلس ترکیه با حضور هشت حزب در روز سوم تیرماه 1397 و با مشارکت گسترده نزدیک 86.2 درصدی مردم ترکیه برگزار شد.