درس‌های "اون" از تاریخ

«دونالد ترامپ» که بعد از دیدار با «کیم جونگ اون»، شادمانه از رفع تهدید اتمی پیونگ یانگ سخن گفته بود، در جدید ترین اظهارنظر، امکان به نتیجه نرسیدن توافقات با اون را مطرح کرد. هم اکنون میان نهادهای اصلی تصمیم گیر آمریکایی در قبال موضوع برنامه های موشکی و اتمی کره شمالی سردرگمی شدیدی به چشم می خورد.

جامعه اطلاعاتی آمریکا مرکب از 16 نهاد اطلاعاتی و امنیتی این کشور گزارش داده است که کره شمالی همچنان به فعالیت های خود برای تولید سوخت اتمی و نوسازی برخی مراکز موشکی و اتمی ادامه می دهد. این گزارش از سوی آمریکایی ها به عنوان بدعهدی پیونگ یانگ درقبال توافقات اعلام شده بعد از دیدار ترامپ و اون در سنگاپور توصیف شده است.منتقدان، این گزارش را دلیلی بر ضعف و ناپختگی ترامپ قلمداد کرده اند.«چاک شومر» رهبر اقلیت دموکرات سنا با کنایه به ترامپ می گوید: صرف گرفتن عکس، صلح به ارمغان نمی آورد.به هر روی از سرگیری فعالیت های هسته ای کره شمالی، برخلاف انتظار کسانی بود که به مذاکرات میان دو طرف خوش بین بودند.

اکنون این سوال مطرح می‌شود که هدف کره شمالی از چنین فعالیت هایی در این برهه زمانی حساس چیست؟ این مسئله چه تاثیری بر آینده مذاکرات میان آمریکا و کره شمالی خواهد گذاشت؟در ابتداباید گفت که کره شمالی احتمالا می‌داند که فعالیت ها و تحرکاتش در سایت های اتمی و موشکی به طور دقیق از سوی ابزارهای ماهواره ای و جاسوسی آمریکا رصد می‌شود، بنابراین از ادامه این فعالیت ها اهدافی را دنبال می‌کند.از سوی دیگر باید بگوییم که احتمال نادرست بودن ادعای مقامات آمریکایی درباره ادامه فعالیت های اتمی کره شمالی کم است؛ چرا که موافقت کره شمالی با توقف فعالیت های اتمی یک پیروزی دیپلماتیک برای دونالد ترامپ محسوب شد و بعید است که آمریکایی ها بخواهند با اخبار نادرست این دستاورد را در اذهان بین المللی زیر سوال ببرند.

اما در طرف مقابل کره شمالی احتمالا آگاهانه دست به چنین فعالیت هایی زده است. همان طور که پیش از این گفته شده بود، توافقی که در پایان دیدار رهبران دو کشور امضا و منتشر شد خیلی کلی و پرابهام بود. مثلا دقیقا مشخص نکرده بود که منظور از خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره چیست، تاریخ انجام این مسئله مهم چه بازه زمانی است و مسئله مهم تر این که جزئیات تعهد کره شمالی درباره خلع سلاح اتمی اصلا مشخص نشده بود. بنابراین از دید پیونگ یانگ ادامه غنی سازی و تولید سوخت اتمی هم اکنون هیچ کدام از تعهدات کلی و مبهم کره شمالی را نقض نمی‌کند. مسئله دیگر درباره کره شمالی اعتماد نداشتن کامل این کشور به وفای به عهد آمریکاست.

پیونگ یانگ پیش از این بارها توافقاتی با واشنگتن درباره موضوع هسته ای داشته است که همه آن ها به دلایل مختلف با شکست مواجه شده اند. همین تجربه‌های تاریخی، کره شمالی را به این نتیجه رسانده است که نباید بی گدار به آب بزند و همه کارت های خود را در همان آغاز به پای وعده های شفاهی آمریکا خرج کند.

تعطیلی سایت آزمایش های اتمی توسط پیونگ یانگ از یک طرف و ادامه تولید سوخت اتمی از سوی دیگر نشان می‌دهد که کره شمالی سیاست یک گام به پیش یک گام به عقب را در پیش گرفته است تا اولا بتواند آمریکا را در زمینه جدی بودن سیاست هایش در قبال این کشور آزمایش کند و از سوی دیگر خود را به یک باره خلع سلاح نکند و در پیچیدگی های مذاکرات بتواند دست بالا را در آن داشته باشد. واقعیت این است درحالی که تعریف و تمجیدها درباره دیدار اون و ترامپ به طرز اغراق آمیزی رسانه‌های غربی را پر کرده بود، کسی انتظار نداشت کره شمالی دست به چنین فعالیت هایی در سایت‌های اتمی خود بزند.

اما به نظر می رسدپیونگ یانگ می‌خواهد به صورت واقع گرایانه و بده و بستان واقعی به مصاف مذاکره با آمریکا برود نه براساس وعده‌های روی کاغذ یا تضمین‌های شفاهی.