ابرهای تیره بر سر رویای صلح

«من با او توافق نامه تنظیم کردم، ما با هم دست دادیم و واقعا فکر می‌کنم که رفتار او صادقانه بود.» رئیس جمهور آمریکا در گفت وگو با «فاکس» تنها شبکه محبوب خود در حالی بر این سخنان که پیشتر هم گفته بود، اقرار کرد که «ممکن است» قراردادی که مدعی شده به تهدید هسته‌ای کره شمالی پایان می‌دهد،«به نتیجه نرسد».

اظهارات جدید ترامپ اما با صحبت‌هایش پس از بازگشت از نشست سنگاپور متفاوت بود. او پس از دیدار با کیم جونگ اون گفته بود، کره شمالی جاه‌طلبی‌های هسته‌ای خود را پایان می دهد. حتی هنگام بازگشت از سنگاپور به واشنگتن در توئیترش نوشت: «سفری طولانی داشتم اما حالا همه نسبت به زمانی که به کاخ سفید آمدم، احساس امنیت بیشتری دارند. دیگر تهدید هسته‌ای از سوی کره شمالی وجود ندارد. نشست با کیم جونگ اون تجربه‌ای جالب و بسیار مثبت بود. کره شمالی برای آینده ظرفیت زیادی دارد.» حالا کره شمالی ظرفیت خود را برای توسعه برنامه اتمی به کار گرفته است. برخی رسانه ها همچون روزنامه «گاردین» با استناد به تصاویر ماهواره ای مدعی شدند، تصاویر تازه نشان می دهند کره شمالی در حال گسترش سریع زیرساخت ‌های هسته‌ ای خود در «یونگ بیون» است.

این موضوع در واقع تایید تحلیل هایی است که تاکید داشتند پیونگ یانگ برخلاف تصور آمریکا هیچ گاه از توانایی هسته ای خود دست بر نمی دارد. نشریه «تایم» به نقل از تحلیل گران با ذکر این موضوع، کنار گذاشتن زرادخانه هسته ای از سوی کیم جونگ اون را بعید دانسته است. حالا، با انتشار اخبار «توسعه یکی از تاسیسات کلیدی ساخت موشک کره شمالی» در رسانه ها، گفت و گوهای نمایندگان دو کشور به صورت فشرده در حال برگزاری است. هیئت های آمریکایی و کره شمالی دیروز در روستای «پانمونجوم» در مرز دو کره با یکدیگر دیدار کردند.

واشنگتن: امتیازی به پیونگ یانگ ندادیم!

ترامپ در گفت‌وگوی اخیر خود در تلاش بود تا بهایی را که آمریکا برای دست یابی به این توافق پرداخت کرده است، کمتر از چیزی که هست نشان دهد و بر به دست آمدن این توافق بدون دادن هیچ امتیازی تاکید کند. او در این باره گفت: ما چیزی به آنان ندادیم. فکر کنید که واقعا من چه کردم؟! من به سنگاپور رفتم و با کیم جونگ اون دیدار کردم و چیزی به او ندادیم! این در حالی است که مانورهای نظامی مشترک آمریکا با کره جنوبی که با هدف بازدارندگی در برابر کره شمالی برگزار می شد، به دستور وی متوقف شده است.

رئیس جمهور آمریکا در خصوص توقف این مانورها به فاکس گفت: این مانورها که آن‌ها را «بازی جنگی» می‌نامم، هزینه زیادی داشت. هر شش ماه یک بار بمب هایی را به همه جا پرتاب می‌کنند و این کار به طرز غیرقابل باوری هزینه‌بر است. در این میان جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز به کمک رئیس جمهور آمریکا آمد و به شبکه سی بی اس گفت که ترامپ بازیچه اون قرار نگرفته و کاملا از «الگوی رفتاری کره شمالی در مذاکره با آمریکا آگاه است.» از سوی دیگر پیونگ یانگ نیز برای نشان دادن حسن نیت خود در حضور خبرنگاران پنج کشور، اقدام به نابود کردن سایت «پیونگ ری» محل شش آزمایش هسته ای این کشور و همچنین تحویل سه گروگان آمریکایی و تحویل بخشی از بقایای اجساد سربازان آمریکایی در جنگ کره کرده است. هر چند که بر اساس گزارش موسسات زلزله شناسی، سایت «پیونگ ری» به دلیل نشست بخشی از کوه قابلیت انجام آزمایش های بیشتری را نداشت.

کره تنها ادبیات ضد آمریکایی خود را تغییر داده است

گفت و گو با رئیس جمهور آمریکا برای کره شمالی یک برگ برنده محسوب می شود. چهره خندان اون جلوی دوربین خبرنگاران، در کنار گشایش دیپلماسی این کشور با همسایگان یک پیروزی برای کره شمالی است. هرچند سرنوشت دیدار کیم جونگ اون و دونالد ترامپ مشخص نیست، اما گفت و گوهای مستمر نمایندگان سیاسی کره جنوبی، چین و روسیه با مقامات کره شمالی شکل گرفته است.

روسیه و چین هفته گذشته تلاش کردند اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد را برای تصویب سندی متقاعد کنند که راه را برای برداشتن تدریجی تحریم های اعمال شده بر کره شمالی هموار می کند اما این اقدام به سبب مقاومت واشنگتن نتیجه ای نداشت. «فیودور استرژوفسکی» سخنگوی دفتر نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد اعلام کرد، هدف از این بیانیه «حمایت از تمایلات مثبت» در تقویت روابط با کره شمالی از یک سو و با آمریکا و کره جنوبی از سوی دیگر بود.

او گفت در این سند همچنین به این موضوع اشاره شده است که شورای امنیت سازمان ملل متحد «آماده بررسی روند کاهش تحریم ها در زمان مناسب» خواهد بود. در همین حال، نمایندگان آمریکایی ابتکار عمل روسیه و چین را رد و اعلام کردند واشنگتن و پیونگ یانگ همچنان در حال مذاکره با یکدیگر هستند. از سوی دیگر، روزنامه روسی کامرسانت در گزارشی نوشت: کره شمالی به وعده های خود درباره متوقف کردن آزمایش طیفی از موتورهای موشکی عمل نکرد.

تنها اقدامی که پیونگ یانگ انجام داده، این است که لحن ضد آمریکایی خود را در رسانه هایش تعدیل کرده است. همزمان، خبرگزاری آسوشیتدپرس آمریکا نیز اعلام کرد که دولت کره شمالی امسال برای پیشبرد مذاکرات خلع سلاح شبه جزیره کره با آمریکا، از برگزاری جشن های سالیانه پیروزی در جنگ کره و مبارزه علیه امپریالیسم آمریکا خودداری کرده است. جشن امسال که می توانست شصت و پنجمین دوره آن برای امضای توافق نامه صلح موقف دو کره باشد و به عنوان پیروزی در «جنگ آزادی سرزمین پدری» و یک روز ملی بزرگ در این کشور پاس داشته شود، امسال برگزار نشد، جشنی که معمولا تاکنون با رژه های گسترده، سخنرانی ها و برنامه های تفریحی همراه بوده است تا نمادی از وحدت خلق کره شمالی باشد.

با این تفاسیر می توان گفت که کره شمالی تمایل ندارد دستاوردهای دهه ها تلاش خود را با لفاظی های رئیس جمهورآمریکا بر باد دهد. کره ای ها از شدت تنش خود کاسته اند ولی تا زمان رسیدن به یک توافق عادلانه به برنامه خود ادامه خواهند داد.