واشنگتن: پاکستان، طالبان را تحت فشار قرار دهد

آلیس ولز، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور آسیای جنوبی و آسیای میانه با تهمینه جنجوا، وزیر خارجه پاکستان برای گفت‌وگو درباره شرایط منطقه‌ای و تلاش‌ها برای صلح در افغانستان دیدار کرد.

مقام‌های ارشد در وزارت خارجه پاکستان گفتند که ولز حامل "پیام مودبانه‌ای" بود اما در واقع بار دیگر مواضع آمریکا درباره اینکه پاکستان باید اقدامات بیشتری صورت دهد، بازگو کرد.

یک مقام گفت: معاون وزیر خارجه آمریکا صراحتا گفت برای برقراری صلح در افغانستان، پاکستان باید نقش سازنده‌تری ایفا کند. آمریکا به جان‌فشانی پاکستانی‌ها اذعان دارد اما کار هنوز تمام نشده است.

یک مقام دیگر تاکید کرد، خانم تهمینه جنجوا نقطه‌نظر پاکستان را بیان کرده و تاکید کرد کشورش در راه مبارزه با ترور فدارکاری داشته است.

او گفت: او از نماینده آمریکا خواست تا به جای اینکه پس از انجام یک کار درخواست‌های بیشتری داشته باشد، موضع پاکستان را درک کند. ‌

آلیس ولز که پیش از سفر به پاکستان در افغانستان بود، تاکید کرد لازم است که پاکستان اقدامات بیشتری علیه طالبان انجام دهد و گام سرنوشت‌سازی بردارد. او از پاکستان خواست تا طالبان را تحت فشار قرار دهد.

ولز بر ادامه حمایت آمریکا از روند صلح تحت رهبری افغان‌ها و تحت کنترل افغان‌ها و لزوم یافتن یک راه‌حل شرافتمندانه و شایسته برای پایان دادن به درگیری تاکید کرد.

پاکستان ماه گذشته به آمریکا اعلام کرد که اقدامات کافی علیه ترور انجام داده است و اینکه از طرف آمریکا اخطار دریافت کند، منصفانه نیست.

معاون وزیر خارجه آمریکا پیشتر در جلسه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفته بود واشنگتن انتظار دارد همکاری صریحی برای پایان دادن به پناهگاه‌های طالبان در پاکستان صورت بگیرد. او تاکید کرد: از پاکستان انتظار داریم تا همکاری آشکاری برای پایان دادن به پناهگاه‌هایی که طالبان از زمان سرنگونی رژیمش و فرار به پاکستان در سال ۲۰۰۱ دارند، انجام دهد. پاکستان می تواند نقش مهمی در روند صلح افغانستان داشته باشد.

از سوی دیگر مراسمی برای افتتاح یک ساختمان جدید کنسولگری آمریکا در سفارت آمریکا در اسلام‌آباد برگزار شد. دیوید هیل سفیر آمریکا، آلیس ولز و تریسی توماس، مدیر پروژه عملیات‌های ساختمان‌های خارج از آمریکا هم در مراسم حضور داشتند. در این مراسم سفیر آمریکا گفت، این ساختمان جدید یک پلتفورم مدرن و محیطی پایدار برای دیپلماسی میان دو کشور ایجاد می‌کند. او گفت، این نشانه تعهد پایدار آمریکا به مردم پاکستان است.