روابط با فرانسه مستحکم تر می شود

شیخ تمیم (پنجشنبه ) راهی پاریس خواهد شد تا با مقامات این کشور از جمله ' امانوئل مکرون ' رییس جمهوری فرانسه دیدار و در خصوص روابط دو جانبه بحث و تبادل نظر به عمل آورد.

قطر و فرانسه 7 دسامبر 2017 (16 آذر 96) و در جریان سفر مکرون رییس جمهوری فرانسه به دوحه قراردادهای تجاری و نظامی به ارزش بیش از 14 میلیارد دلار امضاء کرده‌اند.

امضای چنین قراردادهایی زمانی که قطر توسط عربستان سعودی و متحدانش محاصره هوایی، زمینی و دریایی شده، نشان می‌دهد روابط جهانیان با قطر همچنان به روال قبل در جریان است

طبق این توافق‌ها، قطر 12 جنگنده رافال، نزدیک به 500 خودروی زرهی و 50 هواپیمای مسافربری ایرباس A321 از فرانسه می‌خرد.

قطر طبق این توافق همچنین می‌تواند 36 فروند جنگنده رافال دیگر سفارش دهد.

همچنین یک کنسرسیوم فرانسوی متروی دوحه را با قراردادی به ارزش سه و نیم میلیارد دلار خواهد ساخت.

سفر امیر قطر به پاریس سه ماه بعد از سفر 'محمد بن سلمان ' ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی به پاریس انجام می شود.

بر اساس اخبار منتشر شده بدر سفر رسمی بن سلمان، که فروردین ماه امسال انجام شد 19 توافقنامه تجاری میان شرکت‌های فرانسوی و عربستانی به ارزش بیش از 18 میلیارد دلار در بخش‌های پتروشیمی، تصفیه آب، تکنولوژی و صنعت به امضا رسید.

طبق اظهارات منابع آگاه، مهم‌ترین آنها دو توافقنامه در بخش انرژی میان شرکت آرامکو و شرکت توتال فرانسه به ارزش 7.2 میلیارد دلار برای ساخت یک مجتمع جدید پتروشیمی و نیز توافقنامه تجاری دیگری به ارزش سه میلیارد دلار بود.

عربستان، امارات، بحرین و مصر 5 ژوئن 2017 ( 15 خرداد 96 ) با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم روابط خود با این کشور را قطع کردند و مرزهای زمینی ، هوایی و دریایی با قطر را هم بستند.

این کشورها 13 شرط برای از سرگیری روابط با قطر اعلام کردند . یکی از این شروط پایان دادن به همکاری های نظامی با ترکیه بود.

قطر تاکنون به هیچ یک از این شروط عمل نکرده است. به گفته دوحه دولت های تحریم کننده برای ادعاهای خود دلیل قانع کننده ای در اختیار ندارند و عمل به شروط آنها به معنای نادیده گرفتن حق حاکمیت این کشور است.

اکنون باید منتظر شد و دید در جریان سفر امیر قطر به پاریس چه قراردادهایی به امضا می رسد.