ائتلاف انتخاباتی 'ملت' ترکیه منحل شد

ائتلاف ملت در انتخابات 24 ژوئن(سوم تیرماه 1397) ترکیه توانست با کسب 33.94 درصد مجموع آرا، 189 کرسی مجلس این کشور را به دست آورد.

بر اساس نتایج اعلام شده، در انتخابات اخیر ترکیه که با حضور 86.2 درصدی مردم این کشور برگزار شد، ائتلاف 'جمهور' شامل حزب حاکم عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی با تصاحب 344 کرسی، اکثریت مجلس این کشور را به دست گرفت.

آیتون چیرای سخنگوی حزب نیک ترکیه امروز با اعلام خبر انحلال ائتلاف 'ملت' گفت که با پایان یافتن انتخابات، دیگر لزومی به ادامه این ائتلاف وجود ندارد.

وی در حالی از انحلال و پایان فعالیت این ائتلاف خبر داده که پیش از این سران سه حزب تشکیل دهنده ائتلاف 'ملت' اعلام کرده اودن که برایب انتاخبات 9 ماه بعد محلی و شهرداری ها نیز در قالب این ئتلاف به رقابت خواهند پرداخت.

حزب جمهوری خواه خلق، حزب سعادت و حزب نیک به عنوان احزاب مخالف دولت و حزب حاکم ترکیه با تجربه چند بار شکست قبلی خود به اجماع نظر رسیده و برای انتخابات اخیر ترکیه، در قالب ائتلاف 'ملت' به رقابت پرداختند ولی نتوانستند اکثریت پارلمان ترکیه را کسب کنند.

در این انتخابات، حزب جمهوری خواه خلق ترکیه به رهبری کمال قلیچدار اوغلو به عنوان قدیمی ترین حزب حاضر در مجلس ترکیه 22.64 درصد آرای مردمی را کسب کرده و 146 کرسی مجلس را به دست آورد.

این حزب مخالف، در انتخابات پیشین مجلس ترکیه 134 کرسی نهاد قانون گذاری را در اختیار داشت و بزرگترین حزب رقیب و منتقد جدی حزب حاکم عدالت و توسعه و مخالف سیاست های رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه بود.

حزب تازه تاسیس نیک به رهبری خانم مرال آکشنر که پس از انشعاب از حزب حرکت ملی و بعد از انتخابات مجلس پیشین ترکیه تشکیل شده و در مجلس کنونی این کشور پنج نماینده دارد، در انتخابات اخیر در قالب ائتلاف ملت، با کسب 9.96 درصد مجموع آرا، توانست 43 کرسی مجلس ترکیه را کسب کند.

حزب سعادت به رهبری تمل کاراملا اوغلو نیز که در مجلس کنونی ترکیه حضور ندارد، در قالب ائتلاف ملت در انتخابات اخیر ترکیه شرکت کرد و با کسب 1.3 درصد آرا، نتوانست نماینده اختصاصی و حزبی خود را به پارلمان ترکیه بفرستد.

از حزب سعادت از میان 6 نامزد معرفی شده این تشکیلات در فهرست حزب جمهوری خواه خلق، تنها دو نفر وارد مجلس ترکیه شدند.

به گزارش ایرنا، در پی تصویب همه پرسی تغییرات قانون اساسی ترکیه در اوایل بهار سال گذشته، با افزایش 50 کرسی به مجموع 550 کرسی مجلس، بیست و هفتمین دوره انتخابات مجلس این کشور برای تصاحب 600 کرسی برگزار شد.